Tänak võitis Kesk-Euroopa ralli ja viis tiitliheitluse Jaapanisse

Autoralli MM-sarja hooaja eelviimase etapi, Kesk-Euroopa ralli võitsid Ott Tänak ja Martin Järveoja (Hyundai). Teiseks tuli Elfyn Evans (Toyota; +7,0) ning kolmandaks MM-sarja üldliider Thierry Neuville (Hyundai; +39,8). Pühapäevase võistluspäeva arvetuses saavutas Tänak neljanda koha.
Tšehhi, Saksamaa ja Austria teedel kolm katsevõitu teeninud Tänak tõusis liidrikohale pühapäeva hommikul, kui senine liider Sebastien Ogier (Toyota) tegi esmalt 15. katsel väikese sõiduvea ning sõitis seejärel 17. katsel teelt välja ja oli sunnitud katkestama.
"Sebist on väga kahju. Sõbraga võidu nimel heidelda on niigi raske. Kui midagi sellist juhtub, siis on natukene raske võidust rõõmu tunda," rääkis Tänak viimase katse järel.
"17. katse oli hea näide sellest kui olulised on eessõitjad. See oli kogu nädalavahetuse jooksul ainus katse, kuhu neid ei lubatud. Seega meil polnud raja kohta kogu infot. Selles konkreetses kurvis oli tee muutunud mudaseks ja libedaks. Tekkis alajuhitavus ja vajusin teelt välja vastu puid. Olen enda peale väga pahane," kommenteeris Ogier saatuslikuks saanud katset.
Noooo
— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) October 20, 2024
That's how the 8-time World Rally Champion @SebOgier crashed on the penultimate stage of the WRC Central European Rally 2024!
Wolf Power Stage live at 13:15 (CET) #WRC #CER2024 @cerwrc pic.twitter.com/4SkhODyrZI
Tänaku jaoks oli tegemist hooaja teise ja karjääri 21. etapivõiduga. Hooaja esimese triumfi teenis Tänak kevade lõpus Sardiinias, kus ta kaotas enne punktikatset Ogier'le 6,2 sekundiga, kuid kaheksakordse maailmameistri autol lõhkes viimasel katsel rehv ja see andis ralli võidu eestlase kätte.
Kuna Ogier oli Kesk-Euroopa rallil laupäeva õhtuks liidrikohal, siis jäi ta pühapäeval katkestamisega ilma 18 punktist. Need punktid läksid laupäeval teisel positsioonil lõpetanud Tänakule. MM-sarja üldarvestuses jätkab Tänak 200 punktiga teisel kohal, kuid vahe üldliidri Thierry Neuville'iga vähenes 25 silma peale.
Kesk-Euroopa ralli suurima punktisaagi ehk 24 silma korjas Elfyn Evans, kes tuli kokkuvõttes teiseks (15 p), saavutas pühapäeva lõikes teise koha (6 p) ning sai punktikatsel paremuselt kolmanda aja (3 p). Tänak kogus 22 punkti (18+4+0) ning sama punktisumma teenis ka Takamoto Katsuta (10+7+5). Neuville kogus 18 silma (13+3+2).
Tänavune autoralli maailmameister selgub hooaja viimasel etapil Jaapanis, mis toimub 21. kuni 24. novembrini.
Kesk-Euroopa ralli lõppseis: 1. Tänak 2.37,34,6, 2. Evans +7,0, 3. Neuville +39,8, 4. Katsuta +1.21,0, 5. Munster +3.41,9, 6. Grjazin +9.17,6, 7. Solberg +9.34,1, 8. Mareš +11.41,5, 9. Marczyk +12.10,6, 10. Kajetanowicz +12.20,3.
Pühapäevase võistluspäeva lõppseis: 1. Katsuta 27.11,1, 2. Evans +3,8, 3. Fourmaux +5,4, 4. Tänak +5,6, 5. Neuville +10,8, 6. Munster +30,0, 7. Mikkelsen +2.30,0.
Punktikatse: 1. Katsuta 7.22,3, 2. Mikkelsen +2,4, 3. Evans +2,6, 4. Neuville +4,0, 5. Fourmaux +4,3, 6. Tänak +5,0, 7. Munster +9,8.
MM-sarja punktiseis sõitjate arvestuses (laupäevased + pühapäevased + punktikatse):
1. Neuville - 225 punkti (13+3+2)
2. Tänak - 200 p (18+4+0)
3. Evans - 185 p (15+6+3)
4. Ogier - 166 p (0+0+0)
5. Fourmaux - 146 p (0+5+1)
6. Rovanperä - 114 p
7. Katsuta - 102 p (10+7+5)
8. Sordo - 44 p
9. Pajari - 41 p (0+0+0)
10. Munster - 35 p (8+2+0)
MM-sarja punktiseis tootjate arvetuses:
1. Hyundai - 526 punkti
2. Toyota - 511 p
3. M-Sport Ford - 267 p
Neljapäev
Ralli algas tehnilise linnakatsega, kus kiireimat aega näitas Sebastien Ogier (Toyota), kes edestas 0,6 sekundiga tiimikaaslast Takamoto Katsutat. MM-sarja üldliider Thierry Neuville (Hyundai) loovutas võrreldes prantslasega täpselt kaks sekundit. Ott Tänak (Hyundai) kaotas kiireimale 2,2 sekundit ja sai kaheksanda koha.
Järgmisel katsel näitas nobedaimat minekut Neuville, edestades teiseks tulnud Tänakut täpselt sekundiga. Sellest belglasele piisas, et tõusta üldarvestuses Ogier' selja taha teisele kohale. Tänak kerkis kolme koha võrra viiendaks.
Reede
Esimene täispikk võistluspäev Tšehhi teedel algas edukalt Sebastien Ogier' jaoks, kes võitis esimese jõuproovi ja kasvastas edu lähima jälitaja Thierry Neuville'i ees 3,2 sekundi peale. Kaheksakordne maailmameister tegi aga järgmisel katsel sõiduvea, mille Neuville ära kasutas ning belglane vähendas vahe 0,3-sekundiliseks.
Viiendal kiiruskatsel sai Ott Tänak oma esimese katsevõidu, millega kerkis üldarvestuses kolmandaks. Sama katse järel haaras üldarvestuses juhtohjad enda kätte Neuville, kes suutis Ogier'd kolme sekundiga edestada. Viiendal katsel leidis aset ka üks ehmatav olukord, kui Neuville'i ja Tänaku tiimikaaslane Andreas Mikkelsen sõitis teelt välja, misjärel katse peatati punase lipuga.
FIRST MAJOR INCIDENT OF THE DAY!
— D A N N Y (@Danny10_DotCom) October 18, 2024
Andreas Mikkelsen lost the car and crashed hard into some wooden poles on the side of the road just after passing the fourth split.
Not what Hyundai needed for their manufacturers' championship aspirations.#WRC #CER2024 pic.twitter.com/Jk7yp4hv39
Pärastlõunane programm algas paraja üllatusega, kui etapivõidu noppis Takamoto Katsuta (Toyota). Sellele järgnenud seitsmendal katsel võimutses Neuville, kes suurendas oma edumaa Ogier' ees 6,9-sekundiliseks. Ogier andis kaheksandal katsel väikese vastulöögi, kui sai oma kolmanda etapivõidu, kuid kokkuvõttes teenis vanameister võrreldes Neuville'iga vaid pool sekundit tagasi.
"Mul on väga hea meel finišis olla. Sel [kaheksandal - ERR] katsel on lihtne vigu teha. Minu ainsaks eesmärgiks oli õhtuks kohale jõuda, nii et võtsin veidi rahulikumalt. Mõnes kohas kaotasin seetõttu aega, aga see pole praegu oluline," rääkis Neuville kaheksanda katse järel.
Ott Tänak püsis kogu pärastlõuna kolmandal kohal, kuigi Elfyn Evans (Toyota) jõudis temast üks hetk 0,2 sekundi kaugusele. Evansi viimane katse ebaõnnestus, seevastu Tänak sõitis välja paremuselt kolmanda aja ja sai laupäevaks pisut hingamisruumi juurde. "Vähemalt oli meil puhas päev. Proovisime tänasest maksimumi võtta," ütles Tänak võstluspäeva järel.
Laupäev
Ott Tänak alustas laupäeva võimsas hoos, kui võitis päeva esimese kiiruskatse ja möödus üldarvestuses teist kohta hoidnud Sebastien Ogier'st. Järgmisel katsel jäi eestlase tempo ootamatult tagasihoidlikuks, mistõttu sai Ogier teisele kohale tagasi.
Hommiku viimane, 11. kiiruskatse pakkus mitmetele pilootidele negatiivseid elamusi. Libedate teeolude tõttu sõitsid rajalt välja murule nii Gregoire Munster (M-Sport Ford), Takamoto Katsuta (Toyota) kui ka Thierry Neuville (Hyundai). Viimane tegi lausa kaks sõiduviga, mille tulemusel kukkus belglane liidrikohalt neljandaks. Ogier lõikas Neuville'i ebaõnnest kasu ning tõusis hoolduspausi eel uueks liidriks. Toyota piloodile järgnesid Tänak ja Evans.
CHAMPIONSHIP IMPLICATIONS!
— D A N N Y (@Danny10_DotCom) October 19, 2024
Current overall rally leader & championship favorite Thierry Neuville went off-track twice, the second one here where he momentarily stuck on a ditch.#WRC #CER2024 pic.twitter.com/aJmmsvmqyf
Pärast hoolduspausi noppis Tänak katsevõidu, millega vähendas üldarvestuses vahe Ogier'ga 1,1-sekundiliseks. Ogier ei jäänud vastust võlgu ning võitis kaks viimast kiiruskatset, suurendades edumaa 5,2 sekundi peale. Tänak näitas kahel viimasel katsel vastavalt kolmandat ja teist aega.
Päeva kõige õnnetum piloot oli Adrien Fourmaux (M-Sport Ford), kes sõitis hommikul kahel korral teelt välja, lõhkus auto esidiferentsiaali ning pidi rehvi vahetama. 11. kiiruskatse eel oli prantslane sunnitud katkestama.
Pühapäev
Hommik algas kohutavalt Toyota jaoks, sest esmalt sõitis teelt välja ja rullus üle katuse Sami Pajari ning seejärel kaotas Ogier kurvi sirgeks laskmisega circa 10 sekundit. Katse võitis ja pühapäevase arvestuse liidriks tõusis Adrien Fourmaux, Tänak oli viies. Tänu Ogier' eksimusele tõusis eestlane uueks ralli üldliidriks.
Punktikatse peaproovi, 16. kiiruskatse võitis Takamoto Katsuta. Jaapanlasele järgnesid Ogier ja Tänak.
Olulise pöörde sündmuste käiku tõi 17. katse, kus Ogier sõitis 600 meetrit pärast starti rajalt välja. Vanameistri masin sai nii tõsiselt kannatada, et ta oli sunnitud ralli katkestama. Kuna Ogier oli laupäeva õhtuks liidrikohal, siis jäi ta pühapäeval katkestamisega ilma 18 punktist. Need punktid läksid laupäeval teisel positsioonil lõpetanud Tänakule.
Punktikatsel otsustas Tänak liigseid riske vältida ja sai kuuenda koha, jäädes esimesena lisapunktist ilma. Maksimumi ehk viis lisapunkti noppis Katsuta.
Katsevõitjad:
Neljapäev, 17. oktoober
SS1 Velká Chuchle (2,55 km) - Ogier
SS2 Klatovy 1 (11,78 km) - Neuville
Reede, 18. oktoober
SS3 Klatovy 2 (11,78 km) - Ogier
SS4 Strašín 1 (26,69 km) - Evans
SS5 Šumavské Hoštice 1 (16,85 km) - Tänak
SS6 Klatovy 3 (11,78 km) - Katsuta
SS7 Strašín 2 (26,69 km) - Neuville
SS8 Šumavské Hoštice 2 (16,85 km) - Ogier
Laupäev, 19. oktoober
SS9 Granit und Wald 1 (20.05 km) - Tänak
SS10 Beyond Borders 1 (24,33 km) - Evans
SS11 Schärdinger Innviertel 1 (17,35 km) - Ogier
SS12 Granit und Wald 2 (20,05 km) - Tänak
SS13 Beyond Borders 2 (24,33 km) - Ogier
SS14 Schärdinger Innviertel 2 (17,35 km) - Ogier
Pühapäev, 20. oktoober
SS15 Am Hochwald 1 (12,17 km) - Fourmaux
SS16 Passauer Land 1 (14,87 km) - Katsuta
SS17 Am Hochwald 2 (12,17 km) - Evans
SS18 Passauer Land 2/punktikatse (14,87 km) - Katsuta
Eelvaade
Tšiili MM-ralliga lõppes pikk kruusarallide seeria ning tänavune hooaeg kulmineerub kahe asfaldiralliga, millest esimene on Kesk-Euroopa ralli. Kahel esimesel päeval väisatakse Tšehhi teid ning teise ja kolmanda võistluspäeva kiiruskatsed leiavad aset kas Saksamaal või Austrias.
Hyundai läheb hooaja eelviimasele etapile tavapäraselt MM-sarja liidri Thierry Neuville'i ning üldarvestuses teist kohta hoidva Ott Tänakuga, aga kolmanda auto rooli taha istub Andreas Mikkelsen, kelle jaoks on see hooaja neljas ja ühtlasi ka viimane start.
Tänaku sõnul on alles teist aastat WRC kalendrisse kuuluv Kesk-Euroopa ralli sarja parim asfaldiralli. "Naudin isiklikult Kesk-Euroopa teid asfaldirallidest kõige enam. Suur osa teedest on sel aastal täiesti uued, mis peaks ralli huvitavamaks tegema."
"Eelmisel aastal oli stardipositsioon märgade olude tõttu väga oluline, tee läks iga autoga aina mudasemaks. Ilm mängib ka sel aastal kindlasti suurt rolli," jätkas Tänak. "Austria ja Saksamaa on sarnased, põldudevahelistel teedel on erinevaid kurve, aga Tšehhi teed viivad metsa vahele, kus on lõhkine asfalt ja teravad ääred."
Toyota eest on sedapuhku stardis Sebastien Ogier, Eflyn Evans, Takamoto Katsuta ning Sami Pajari. M-Spordi värvides sööstavad võistlustulle Adrien Fourmaux, Gregoire Munster ja erasõitjana Jourdan Serderidis.
Hooaja eelviimase etapi eel püsib meistritiitli kursil Thierry Neuville, kes edestab üldarvestuses Ott Tänakut 29 punktiga ning Sebastien Ogier'd ja Elfyn Evansit vastavalt 41 ja 46 punktiga. Belglane kindlustab endale MM-tiitli, kui ta edestab ralli kokkuvõttes Tänakut vähemalt kahe punktiga ning ei loovuta Ogier'le üle 10 ja Evansile 15 punkti.
Kesk-Euroopa ralli avapäeval on kavas kaks kiiruskatset. Esimene täispikk võistluspäev leiab aset reedel. Kokku läbitakse 18 kiiruskatset kogupikkusega 302,51 kilomeetrit.
Toimetaja: Henrik Laever