Tänak võttis Lätis pühapäevast maksimumi, Sesksi sõit lõppes kurvalt

Ott Tänak (Hyundai) teenis esmakordselt autoralli MM-sarja kuulunud Läti ralli laupäevase võistluspäeva eest kümme punkti ning sai pühapäeval esikoha nii päeva lõikes kui punktikatsel. Ralli võitis Kalle Rovanperä, teine oli Sebastien Ogier (mõlemad Toyota) ning kodupubliku lemmiku Martinš Sesksi (M-Sport) ebaõnne tõttu tõusis Tänak kokkuvõttes kolmandaks.
Teismelisena Lätis rallihariduse saanud Rovanperä juhtis võistlust esimesest katsest saadik, võitis 20 katsest 11 ja seda olukorras, kus tal oli mitmel läbimisel erinevalt konkurentidest kaasas kaks varurehvi. "See on omamoodi mu kolmandaks koduralliks ja on äge siin võita, kui ralli kuulub esimest korda MM-sarja. Olime tugevamad kui arvasime, seega tiim on teinud väga head tööd," sõnas kahekordne maailmameister.
Laupäevased mured selja taha jätnud Tänak näitas pühapäeval parema stardipositsiooni abil võimu, kui võitis kolm viimast kiiruskatset ning oli päeva lõikes esimene - seda aga Ogier' ees vaid 0,2-sekundilise eduga. Punktikatsele startisid mehed täpselt sama üldajaga.
Enne päeva algust kolmandal kohal olnud kohaliku mehe Martinš Sesksi ralli sai kurva lõpu, kui teda tabasid juba esimeses kurvis tehnilised probleemid ning enam kui pooleteiseminutilise ajakaotusega langes ta seitsmendale kohale. Sellele vaatamata tõusis Sesks ralli lõpus võidukalt auto katusele ning tänas kohale tulnud publikut.
Pead püsti soovitas Sesksil hoida ka vahetult enne teda finišisse jõudnud Tänak. "Martinš on teinud uskumatu töö. Jah, see on ta koduralli ja ta teab neid teid väga hästi, aga keegi ei saa tema sõiduoskuse kohta midagi öelda. Pjedestaalikoht oleks tema jaoks muidugi äge olnud, aga see ongi talle tulevikuks lisamotivatsiooniks. Ta surus meid väga kõvasti ja lätlased peaksid tema üle väga uhked olema," tunnustas noort lõunanaabrit Tänak.
Laupäevane võistluspäev:
Jõuvahekorrad olid laupäeva hommikupoolikul laias laastus samasugused nagu reedelgi: Rovanperä on Läti teedel mees teiselt planeedilt, sest erinevalt teistest võttis soomlane kaasa kaks varurehvi ning võitis ikka neljast kiiruskatsest kolm, millest üks tähendas kahekordsele maailmameistrile ka WRC karjääri 200. katsevõitu.
Ralli esimese katsevõidu sai Tänak, kes kerkis kiirelt Adrien Fourmaux'st ja Takamoto Katsutast mööda neljandaks ning kahandas vahe teisel kohal oleva Sebastien Ogier'ga kümnele sekundile, Katsuta sõitis sealjuures enne hoolduspausile minekut teelt välja vastu puud, pidi sõitma kümme kilomeetrit ilma roolivõimuta ning kaotas ligi minuti.
Ralli 14. katsel juhtus kurioosne intsident, kui esmalt sõitis Elfyn Evans otsa reklaamplakatile ning möödus sellest tulenevalt väga lähedalt täispuhutavast reklaamkaarest, tõmmates seda üleval hoidnud köied endaga kaasa. Järgmisena rajal olnud Tänakule aga mingit hoiatust ei antud ning eestlane sõitis suurel kiirusel vahetult enne tema saabumist kokku kukkunud kaare riismetesse, mis jäid seejärel rattakoopasse ja ülejäänud masina külge ning ta pidi teele seisma jääma. Katse jäeti pooleli, kuni Tänak reklaamkatet oma Hyundailt eemaldas ning viimaks finišisse jõudnuna ei olnud ta mõistagi "kiitusega" kitsi.
"See näitab, kui head tööd ralli kontrollkeskus teeb. Tõenäoliselt nautisid nad samal ajal head toitu ja veini, kuigi kaamerast on ju näha, et tee on blokeeritud. Hästi tehtud, head poisid; on näha, et hoolitsete meie eest. Loodetavasti maitses vein vähemalt hästi," ütles Tänak irooniliselt naerdes. WRC teatel ei olnud rallikontroll aga olukorrast teadlik, sest WRC otseülekandega on laupäeval probleeme olnud; eestlasele määrati nominaalaeg, kui kaotas teisena Rovanperäle 2,7 sekundit.
Sellega ei olnud Tänaku jaoks ootamatused aga lõppenud. Päeva lõpetanud lühikesel linnakatsel, milletaolised sõitjad reeglina vihkavad, sest seal on pea võimatu aega võita, ent võimalik korralikult aega kaotada, nii ka läks: Tänak kaotas enda sõnul hüppelt maandudes mingi tehnilise probleemi tõttu pidurid, libises heinapalli, tegi pirueti ja Hyundai mootor suri välja. Nõnda kaotas ta katsel, kus esikaheksat lahutas muidu 1,7 sekundit, Rovanperäle 16 sekundit. "On vast pärastlõuna," naeris eestlane pead vangutades.
Nii lõpetas Tänak laupäeva neljandal kohal ehk teenib selle eest MM-sarja kontosse kümme lisapunkti. Laupäeva järel kindlat liidrikohta hoidev Kalle Rovanperä teenis 18, kaheksakordne maailmameister Sebastien Ogier 15 ning kodupubliku favoriit Martinš Sesks 13. Tänaku tiitlikonkurendid Thierry Neuville ja Elfyn Evans said laupäeva eest vastavalt kolm ja kuus punkti.

Reedene võistluspäev:
Reedese võistluspäeva esimese kiiruskatse võitis ka neljapäevasel ainsal jõuproovil parimat aega näidanud Kalle Rovanperä, ent sellele järgnenud ralli pikimal, 27,5-kilomeetrisel Tukumsi katsel näitas kodupublikule oma võimeid Martinš Sesks (M-Sport), kes teenis oma karjääri esimese katsevõidu WRC sarjas.
Sesks võitis minimaalse eduga ka viimase rehvitsoonieelse katse ning kahandas kokkuvõttes Rovanperä edu 3,2 sekundile, kahekordne maailmameister lõpetas päeva aga võimsalt: nii kuuendal kui kaheksandal katsel edestas ta lähimaid konkurente enam kui kolme sekundiga, kaheksast senisest kiiruskatsest on ta võitnud viis ja läbivalt head minekut näidanud Sesks kaotab talle päeva lõpuks teisena 15,7 sekundit.
Läti ralli ei ole Hyundai ralli. Teed puhastanud MM-sarja üldliider Thierry Neuville kaotas päeva lõpuks ligi poolteist minutit ja kirus viimase katse finišis sarja korraldust, öeldes, et maailmameistriks tulemine on teistsugune kui vanasti, sest poole kohaga sõitmine tundub palju lõbusam. Ott Tänak ei leidnud reede hommikul enesekindlust, polnud autoga rahul ning kaotas eelviimasel katsel ka pidurid, veel viimase katse eel oli ta neljas, ent siis läksid temast mööda nii Takamoto Katsuta kui Adrien Fourmaux ja eestlane on 38-sekundilise kaotuse juures kuues. Esapekka Lappi ralli läks üsna kiirelt aia taha ning soomlane alustab laupäeval teistele tee puhastamisega.
WRC2 klassis on oodatult liidriks OIiver Solberg (Škoda), kes edestab soomlast Mikko Heikkilä (Toyota) 31,1 sekundiga. Solberg sai sarnaselt Rovanperäle oma rallihariduse just Läti teedel. Gregor Jeets (Toyota) on seitsmendal kohal, kaotust Solbergile on ligi kaks minutit.

Neljapäeva õhtul Riia külje all Bikernieki ringrajal toimunud 11-kilomeetrisel avakatsel saatis edu neid, kes läksid rajale pehme seguga rehvidega. Nendeks olid Toyota sõitjad, Thierry Neuville (Hyundai) ja kodupubliku rõõm Martinš Sesks (M-Sport).
Laupäevaks haaras liidripositsiooni Kalle Rovanperä, kes edestab kolme pehme ja ühe kõva rehviga rajal olnud Neuville'i ning tiimikaaslast Sebastien Ogier'd 2,4 sekundiga. Sesks kaotab neljandana 2,9 sekundit.
Ott Tänak läks rajale kõva seguga rehvidega ning tunnistas katse finišis, et valik oli vale; lisaks sattus ta ühes kurvis pidurdusjoonest välja ning kaotas heinapallile otsa sõites paar sekundit. Kaotust kogunes Rovanperäle lõpuks 5,9 sekundit, mis andis talle avakatse kokkuvõttes seitsmenda koha.
Ott Tänak's small stumble during SS1 #WRC | #TetRallyLatvia pic.twitter.com/jAPd3nvXRE
— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) July 18, 2024
Enne rallit:
Liepaja ümbruses toimuv ralli on alates 2013. aastast kuulunud EM-sarja ning kui algselt kihutati Lätis lumistel teedel, liigutati see 2016. aasta rallikalendris sügise algusesse ning sellest sai kruusaralli. Esimest korda kihutati Liepajas suvel viis aastat tagasi.
Sisuliselt vahetas Läti ralli selleks aastaks Rally Estoniaga koha: Eesti etapp kuulus EM-kalendrisse ning Liepaja ralli saab tänavu maitsta WRC sarja. Järgmisel hooajal on Rally Estonia taas MM-sarja etapiks. Lätist saab sealjuures 38. riik, mis on autoralli MM-etappi korraldanud.
Läti tugevas meistrisarjas on teiste seas kogemusi korjanud nii kahekordne maailmameister Kalle Rovanperä kui sel hooajal WRC2 sarjas kolmandat kohta hoidev Oliver Solberg, sest lõunanaabrite meistrivõistlustel osalemiseks ei pea autojuhiluba omama. Nii tuligi Rovanperä Läti meistriks juba 16-aastaselt, Solberg võttis esimese oma kahest Liepaja ralli võidust 17-aastaselt. Kahel viimasel aastal on kodumaa teedel võidutsenud Läti nimekaim rallimees Martinš Sesks, kes debüteeris Poolas Rally1 masinaga ja sai viienda koha.
Kuidas aga Läti rallit kõige paremini iseloomustada? "Ma arvan, et see on kuskil Poola ja Eesti rallide vahel," sõnas Rovanperä DirtFishile. "Kruus on veidi erinev, aga igatahes peaks see olema väga kiire ralli." "Teed on väga sarnased Poolaga ja seal oli meil edukas pühapäev. Pinnasega võrreldes on teed sarnased Eesti teedele," lisas Hyundai pressiteate vahendusel ka Ott Tänak.
Poolas reedel katkestama pidanud Tänak käis Läti ralli eel vormi otsimas Rally Estonial, kus tegi aga karmi avarii ning viidi koos kaardilugeja Martin Järveojaga haiglasse kontrolli. Enne Lätis võistlemist peavad mehed käima ka FIA meditsiinilises kontrollis ning juhuks, kui eestlased seda ei läbi, võttis Hyundai igaks juhuks kaasa Andreas Mikkelseni, ent nii meeskond kui Tänak ise on toonitanud, et see on lihtsalt ettevaatusabinõu.
Toyota on Läti ralliks välja pannud neli masinat, ehk stardis on nii Rovanperä, Sebastien Ogier, Elfyn Evans kui Takamoto Katsuta. Hyundai rooli keeravad lisaks Tänakule Thierry Neuville ja Esapekka Lappi, M-Spordi Fordiga osalevad kohalik kangelane Sesks ning Adrien Fourmaux ja Gregoire Munster.
Eestlastest osalevad Läti rallil ka Gregor Jeets - Timo Taniel (Toyota GR Yaris Rally2) ning Joosep Ralf Nõgene - Hendrik Kraav (Renault Clio Rally3).
Läti ralli ajakava
Neljapäev, 18. juuli
7.31 – Testikatse Cimdenieki (3,58 km)
20.05 – SS1 Bikernieki Track (11,00 km)
Reede, 19. juuli
10.00 – SS2 MIlzkalne 1 (4,99 km)
10.45 – SS3 Tukums 1 (27,56 km)
12.00 – SS4 Andumi (17,86 km)
14.30 – SS5 MIlzkalne 2 (4,99 km)
15.15 – SS6 Tukums 2 (27,56 km)
16.30 – SS7 Strazde (17,44 km)
17.20 – SS8 Talsi (20,52 km)
Laupäev, 20. juuli
8.20 – SS9 Pilskalns (18,87 km)
9.35 – SS10 Snepele (17,52 km)
11.30 – SS11 Ivande (23,04 km)
13.05 – SS12 Vecpils 1 (12,64 km)
Hoolduspaus
16.15 – SS13 Podnieki (10,09 km)
17.05 – SS14 Vecpils 2 (12,64 km)
19.00 – SS15 Dinsdurbe (6,64 km)
20.15 – SS16 Liepaja City Stage (2,56 km)
Pühapäev, 21. juuli
8.55 – SS17 Krogzemji 1 (18,70 km)
10.05 – SS18 Mazilmaja 1 (13,34 km)
11.55 – SS19 Krogzemji 2 (18,70 km)
14.15 – SS20 Mazilmaja 2 (13,34 km) (punktikatse)
Toimetaja: Anders Nõmm