Tänak teenis Rootsis M-Spordiga taasliitumise järel esimese rallivõidu
Ott Tänak ja Martin Järveoja (M-Sport) võitsid Rootsis toimunud autoralli MM-hooaja teise etapi, ühtlasi on see Tänakule esimeseks võiduks WRC sarjas pärast M-Spordiga taasliitumist.
Reedese võistluspäeva hoolduspausilt naastes näitas suurepärast tempot Craig Breen (Hyundai), kes edestas kümnekilomeetrisel Brattby katsel konkurente ligi kümne sekundiga ning haaras Tänaku ees 7,7-sekundilise vahega liidripositsiooni. Ka kuuenda katse võit kasvatas iirlase edu juba enam kui kümnele sekundile, ent Tänak kahandas päeva kahe viimase katsega vahe siiski 2,6 sekundile.
Breen ja Tänak pidasid laupäeval esikohale põnevat võitlust, eestlane jõudis 13. katse järel iirlasest vaid poole sekundi kaugusele ning läks seejärel temast mööda. Pühapäevaks oli M-Spordi sõitjal taskus 8,6-sekundiline edu, mis kasvas viimase võistluspäeva avakatse järel juba 11,6 sekundile ja nii ei pidanud Tänak ralli kahel viimasel katsel võiduks hullumeelselt suruma.
2019. aasta maailmameistrile on see karjääri 18. WRC rallivõiduks ning ühtlasi esimeseks pärast M-Sporti naasmist. Oma esimesel perioodil Suurbritannia tiimi ridades võitis ta kaks MM-rallit, 2017. aastal Itaalias ja Saksamaal. Rootsis võidutses ta esimest ja enne pühapäeva ka ainsat korda 2019. aastal.
Enne rallit haigusega maadelnud ja seetõttu ühe testipäeva ära jätma pidanud Thierry Neuville (Hyundai) lõpetas esimese täispika võistluspäeva kuuendal kohal, ent jätkas siis suurepärases tempos, võitis viis kiiruskatset ja möödus puhta sõiduga nii Toyota meestest Kalle Rovanperäst ja Elfyn Evansist kui ka ralli alguses head tempot näidanud tiimikaaslasest Esapekka Lappist, kelle suur sõit lõppes 13. kiiruskatsel lumevallis. Power Stage'i eel sai Breen ajakontrolli hilinemise eest aga kümnesekundilise trahvi, mis kergitas Neuville'i juba teiseks.
WRC2 klassis teenis koduradadel võidu Oliver Solberg (Škoda), kes edestas Ole Christian Veibyt (Volkswagen) ja Sami Pajarit (Škoda). Parima eestlasena oli Georg Linnamäe (Hyundai) neljas, Robert Virves sai üheksanda koha ning viimasel katsel kolm minutit kaotanud Egon Kaur 11.
Laupäevane võistluspäev:
Laupäeva hommikul teenis Breen ühe katsevõidu, kuid lõunapausile minnes oli tema edu ikkagi vaid kolm sekundit. Õhtuste katsetega vähendas Tänak vahe esmalt 1,7 ja siis poolele sekundile, päeva eelviimasel katsel näitas eestlane suurepärast tempot ning edestas viimases vaheajapunktis iirlast ligi kümne sekundiga, ent siis purunes tal vasak esirehv. Sellele vaatamata suutis M-Spordi sõitja masina kolmanda ajaga finišisse tuua ning kerkis ise ralli liidriks.
Laupäevasele hoolduspausile kolmandalt kohalt läinud Esapekka Lappi (Hyundai) sõitis 13. katsel teelt välja ning jäi lumevalli kinni, lõpuks sai ta sealt kohalike inimeste abiga minema, kuid kaotas mitmeid minuteid. Suurepäraselt sõitis laupäeval Thierry Neuville, kes teenis päeva lõpuks neli katsevõitu ning kerkis nõnda mööda nii Lappist, Elfyn Evansist kui maailmameistrist Kalle Rovanperäst.
Reedene võistluspäev:
Tänak ei võitnud reede hommikupoolikul kolmest kiiruskatsest ühtegi, kuid näitas stabiilset sõitu ja läks lõunapausile liidrina. Vahed olid aga väikesed, seitsme sekundi sisse mahtus viis esimest meest.
Hoolduspausilt naasis võimsaima tempoga Craig Breen, kes edestas viiendal kiiruskatsel lähimaid jälitajaid 7,8 sekundiga ja kerkis ise liidriks, kuuenda katse järel suurendas iirlane vahe Tänakuga juba enam kui kümnele sekundile.
Rallit tugevalt alustanud ning ka katsevõidu teeninud Takamoto Katsuta (Toyota) sõitis teelt välja ja pidi kuuendal katsel päeva pooleli jätma. Probleemid tabasid ka WRC2 arvestuses sõitvaid eestlasi: Egon Kaur kaotas viiendal katsel roolivõimu, Robert Virves sai ajakontrolli hilinemise eest 80-sekundilise trahvi ning kindlust pole leidnud ka Georg Linnamäe.
Seitsmendal katsel sai Tänak Ford Pumaga oma esimese katsevõidu ning oli tugev ka viimasel katsel, vähendades päeva lõpuks vahe Breeniga vaid 2,6 sekundile.
Neljapäevane võistluspäev:
Toyotaga kihutav Rovanperä näitas neljapäeval 5,45-kilomeetrisel Hakmarki testikatsel parimal läbimisel aega 2.50,9, edestades Esapekka Lappit (Hyundai) ühe kümnendikuga. Tiimikaaslane Takamoto Katsuta kaotas talle kolmandana 0,3 sekundit.
Neile järgnesid Elfyn Evans (Toyota; +0,9), Craig Breen (Hyundai; +1,3), Thierry Neuville (Hyundai; +3,1) ja Ott Tänak (M-Sport; +3,5).
"Loodetavasti saame siin olla konkurentsivõimelisemad kui Monte Carlos," sõnas saarlane ainsa WRC otsepilti pääsenud läbimise lõpus reporteritele.
Esimesena rajale läinud Rovanperä oli kiireim ka õhtul toimunud avakatsel, Tänak kaotas talle teisena 1,6 sekundit, Evans kolmandana 3,1 sekundit. Esimene täispikk võistluspäev saab reedel lähte kell 9.30.
Enne rallit:
Kuigi laiuskraadid tõestavad, kui põhja pool Umea asub, räägivad need teised kraadid erinevat juttu: kogu nädalavahetuseks on võistluspäevadel oodata temperatuurinõela püsimist nulli lähedal või isegi plusspoolel. Lume pärast siiski muretsema ei pea, ees on ootamas üsna traditsiooniline Rootsi ralli.
"Kaks nädalat tagasi oli meil ehk isegi liiga palju lund, sellele järgnesid mõned soojemad päevad. Tingimused on suurepärased," kinnitas ralli pressiesindaja DirtFishile.
Selleks hooajaks M-Spordiga liitunud Ott Tänak ja Martin Järveoja käisid Ford Puma testiautoga lumekogemusi korjamas Otepää talverallil, kus võideti oodatult kõik kaheksa kiiruskatset. "Igal juhul oli kasulik tulla. Oludega meil väga vedas, tõsine talveralli lõpuks. Ütleks, et isegi veidi keerulised olud, päris palju lund," sõnas Tänak pärast võistlust.
"Ei olnud liiga lihtne sõita, aga ilma selle rallita oleks Rootsis oluliselt keerulisem olnud. Siin keerulisi olusid kogedes - see annab palju infot. Suund on õige, aga on veel teha. Saab paremaks," lisas Tänak. "Eks enne Rootsi rallit saab shakedown'i ka proovida, kuidas oma konkurentidega olukord on, aga kindlasti väärt kilomeetrid," arvas ka Järveoja.
M-Sporti esindab Rootsis lisaks Tänakule prantslane Pierre-Louis Lobet, Hyundai paneb mõistagi rooli taha Thierry Neuville'i ja Esapekka Lappi, ent Craig Breen asendab sel nädalavahetusel Dani Sordot. Toyota eest sõidavad Rootsis valitsev maailmameister Kalle Rovanperä, Elfyn Evans ning ka tootjate arvestuses punkte jahtiv Takamoto Katsuta.
Kokku sõidetakse Rootsis 18 kiiruskatset kogupikkusega 301 kilomeetrit; neljapäeval leiab aset üks, reedel seitse, laupäeval samuti seitse ning pühapäeval kolm kiiruskatset.
Rootsi ralli ajakava:
Neljapäev
Shakedown (Håkmark) 5.45 km kl 10.01
SS1 Umeå Sprint 1 5.16 km 20.05
Reede
SS2 Brattby 1 10.76 km 9.30
SS3 Sarsjöliden 1 14.23 km 10.31
SS4 Botsmark 1 25.81 km 12.03
Paus
SS5 Brattby 2 10.76 km 15.53
SS6 Sarsjöliden 2 14.23 km 16.54
SS7 Botsmark 2 25.81 km 18.26
SS8 Umeå Sprint 2 25.81 km 20.05
Laupäev
SS9 Norrby 1 12.54 km 9.05
SS10 Floda 1 28.25 km 9.56
SS11 Sävar 1 17.28 km 11.41
Paus
SS12 Norrby 2 12.54 km 15.05
SS13 Floda 2 28.25 km 15.56
SS14 Sävar 2 17.28 km 17.41
SS15 Umeå 1 10.08 km 19.05
Pühapäev
SS16 Västervik 1 26.48 km 8.05
SS17 Västervik 2 26.48 km 11.05
SS18 Umeå 2 10.08 km 12.18 [Power Stage]
Toimetaja: Anders Nõmm