Tänak lõpetas pika võidupõua esikohaga Sardiinia rallil
Ott Tänak (Hyundai) võitis autoralli MM-sarja hooaja viienda etapi Sardiinias, edestades iirlast Craig Breeni (M-Sport Ford; +1.03,2) ja hispaanlast Dani Sordot (Hyundai; +1.33,0).
Tänak teenis MM-sarjas viimati esikoha mullu Arktika rallil ehk enam kui 15 kuud tagasi. Tegemist on kõige pikema võidupausiga pärast esimest triumfi 2017. aasta Sardiinia rallil.
"On olnud väga keeruline, eriti alates uue [hübriid]generatsiooni algust," sõnas Tänak finišis. "Me oleme kindlasti väga õnnelikud, eriti mehaanikute üle - nad tegid kogu eelmise aasta ja tänavuse aasta alguses uskumatult palju pingutusi."
"See ralli ei olnud lihtne ja nad tegid head tööd, et auto liiguks," kiitis eestlane. "Oleme teinud häid edasiminekuid. Portugalis olime vägagi raskustes, aga suutsime end parandada. "Kui enesekindlus on olemas, siis suudame teha head tööd. Peame lihtsalt tööd jätkama."
Ühtlasi kerkis Tänak MM-sarjas 62 punktiga kolmandaks. Ettepoole jäävad vaid Kalle Rovanperä (120) ja võistkonnakaaslane Thierry Neuville (65). Järgnevad Breen 52, Takamoto Katsuta (Toyota) 47 ja Elfyn Evans (Toyota) 39 punktiga.
Teiseks tulnud Breen kordas oma karjääri parimat tulemust - sel kohal on ta lõpetanud ka 2018. aastal Rootsis, 2020. ja 2021. aastal Eestis ning 2021. aastal Belgias. "Olen vaimustuses. Oli väga hea nädalalõpp ja hakkame endid leidma," sõnas iirlane. "Auto muutub üha paremaks - see on võtnud veidi küll veidi aega."
Sordo tegi Sardiinias järjekordselt hea tulemuse. 2019. ja 2020. aastal tulid koguni esikohad. "Ma ei ole tegelikult väga rahul. Oleksin tahtnud Craigiga rohkem võidelda, aga tal oli imeline kiirus ja meie jällegi vaevlesime mõne probleemi käes," lausus Hyundai sõitja. "Ma ei tahtnud võistkonna huve silmas pidades vigu teha ja olen siin selleks, et mõned punktid koju tuua."
Kolm eelmist etappi võitnud ja MM-sarjas üldliidri positsiooni hoidev Rovanperä pidi sedapuhku leppima elu parima tulemuse teinud Pierre-Louis Loubet' (M-Sport Ford) järel viienda positsiooniga, aga tema edu tabelis üksnes kasvas, sest teist positsiooni hoidev Neuville katkestas laupäeval ja sai punkte vaid punktikatselt.
Pühapäev
Kuna ajavahed olid laupäeva õhtuks juba suured, siis pühapäeva hommikul keegi enam pingutama ei hakanud ja kõik kulgesid kolmel esimesel katsel võrdlemisi rahulikult. Kaks katsevõitu teenis Ott Tänak (Hyundai) ja ühe Thierry Neuville (Hyundai).
Ralli lõpetanud punktikatsel näitas parimat minekut Neuville (5.01,0), kellele järgnesid Kalle Rovanperä (Toyota; +2,3), Elfyn Evans (Toyota; +3,1), Esapekka Lappi (Toyota; +3,2) ja Takamoto Katsuta (Toyota; +9,1). Tänak (+13,2) siit punkte ei teeninud.
Ralli lõpptulemused: 1. Tänak 3:10.59,1, 2. Breen +1.03,2, 3. Sordo +1.33,0, 4. Loubet +2.09,4, 5. Rovanperä +3.02,8, 6. Katsuta +4.02,6, 7. Greensmith +5.23,6, 8. Grjazin +7.37,7, 9. Solans +8.05,7, 10. Huttunen +8.10,8.
Neljapäev
Hommikusel testikatsel sai Ott Tänak (Hyundai) esimesel läbimisel kirja aja 2.24,9, aga pärast seda süttis mootoriruumis midagi põlema ja eestlane pöördus pärast tulekahju kustutamist tagasi garaaži. Mitu tundi hiljem käis ta teisel läbimisel ja sai kirja aja 2.19,3, mis ei andnud enamat 11. kohast.
Testikatse parimat aega näitas Tänaku tiimikaaslane Thierry Neuville (2.15,4), kellele järgnesid soomlane Esapekka Lappi (Toyota; +0,3) ja britt Elfyn Evans (Toyota; +0,5). MM-sarja üldliider Kalle Rovanperä (Toyota) oli testikatsel viies (+2,8).
Õhtusel lühikesel publikukatsel näitas parimat aega Neuville, kes edestas poole sekundiga jaapanlast Takamoto Katsutat (Toyota). Paremuselt kolmanda aja sõitis välja Elfyn Evans (Toyota; +0,7). Rovanperä jagas koos Lappiga neljandat kohta (+1,0) ja Tänak oli kuues (+1,3).
Reede
Ott Tänak (Hyundai) näitas päeva kahel esimesel kiiruskatsel kolmandat aega, aga võttis kokkuvõttes soomlase Esapekka Lappi (Toyota) järel sisse teise positsiooni, kaotades konkurendile 1,9 sekundiga. Kolmanda koha hõivas Elfyn Evans (Toyota; +3,0).
Neljanda katse eel oli Evans sunnitud aga jahutusvee lekke tõttu katkestama. Tänak edestas sel katsel Lappit 2,8 sekundiga ja kerkis nii kokkuvõttes 0,9-sekundilise eduga liidriks.
Viimasel ennelõunasel katsel oli Lappi liidrikohta tagasi võtmas, aga umbes kuus kilomeetrit enne lõppu lõhkes tal rehv ja seetõttu säilitas Tänak pausiks 3,7-sekundilise edu. Soomlasest tunduvalt halvemini läks aga Thierry Neuville'il (Hyundai), kes kaotas tehniliste probleemide tõttu parematele rohkem kui poolteist minutit.
Tänak alustas pärastlõunat väga hästi ja teenis kohe esimese katsevõidu, aga seitsmenda katse lõpus läks midagi katki käigukastisüsteemis. Eestlase kiirus alanes ja suurepärase sõidu teinud Lappi pääses üldkokkuvõttes 0,7 sekundiga mööda.
Õhtu kaks viimast katset jäeti aga ära. Kaheksas seetõttu, et eelneval läbimisel oli üks auto läinud põlema ja seda ei õnnestunud õigeks ajaks eemaldada. Üheksas aga seetõttu, et masinatel ei õnnestunud kaheksanda katse tühistamise järel piisavalt kiirelt starti jõuda.
Laupäev
Laupäeva esimesel katsel näitas Tänak parimat kiirust ja oli juba virtuaalselt liider, kuni tema järel sõitnud Esapekka Lappi (Toyota) sõitis tee ääres millegi vastu, põrkles kitsal lõigul paremale-vasakule ja katkestas. Soomlane kaotas kaks ratast ja veel hunniku detaile. Tänak võitis ka järgneva katse ja kasvatas edu konkurentide ees enam kui poolele minutile.
Kaheksandat kohta hoidnud Thierry Neuville (Hyundai) käis 12. katsel üle katuse ja kuigi suutis veel edasi sõita, siis pidi mootori ülekuumenemise tõttu sõidu siiski pooleli jätma. Järgnenud 13. katse võitis taas Tänak.
Kui esimesed kolm õhtupoolsed katsed möödusid sujuvalt ja ikka Tänaku dikteerimisel, siis viimane katse pakkus omajagu segadust. Kõigepealt sõitis Adrien Fourmaux (M-Sport Ford) teelt välja ja blokeeris osaliselt tee. Katse peatati ja prantslane aidati ohutuma koha peale. Seejärel sai katse jätkuda, kuid mingil põhjusel näidati punast lippu ka järgnenud Craig Breenile (Hyundai) ja Tänakule, aga mitte nende vahepeal kihutanud Pierre-Louis Loubet'le (M-Sport Ford).
Lõpuks otsustasid kohtunikud määrata Tänakule, Breenile ja Dani Sordole (Hyundai) sama aja katse kiireima Kalle Rovanperäga (Toyota).
"Tänane päev tervikuna oli mõistagi väga hea," sõnas eestlane ise. "Mul oli autos suurepärane tunne ja juba pärast esimest katset sai liidrikohta kontrollida. Nagu eilnegi, polnud paha."
Eelvaade
2004. aastast toimuv Sardiinia ralli on seejärel pea eranditult – välja arvatud 2010. aastal – kuulunud ka autoralli MM-sarja ja tegemist on jõuprooviga, kus Ott Tänak võitis 2017. aastal oma karjääri esimese MM-ralli.
Pärast täistabamust küll enam nii hästi läinud ei ole, sest järgneval neljal aastal pole eestlane erinevatel põhjustel pjedestaalile jõudnud. Tänavuse hooaja esimese nelja etapi peale on tal üks koht esikolmikus – aprillis toimunud Horvaatia asfaldirallilt.
Hyundai pole hübriidide ajastul veel võidurõõmu tunda saanud: Monte Carlos tõi vanameister Sebastien Loeb võidu Fordile ja kolmel järgmisel rallil on võitnud Toyotaga sõitev Kalle Rovanperä.
Hyundai saagiks on jäänud nelja ralli peale neli pjedestaalikohta, millest kaks on toonud Thierry Neuville, ühe Tänak ja Dani Sordo. Võistkondlikus arvestuses on neist parim ehk Neuville liider Rovanperäst juba 46 punkti kaugusel.
"Sardiinia on järjekordne raske etapp kruusal, kuid ma ootan seda väga," kommenteeris Tänak etapi eel. "Üldiselt on rada üsna nõudlik kõrgete temperatuuride ja raskete teedega. Kuumus muudab asja väga kuumaks ka autos olles, seega peame harjuma ka sellega."
"Me oleme näidanud, et suudame poodiumikohtade eest võidelda, kui õnnestub probleeme vältida," jätkas eestlane. "Eelmise aasta Sardiinia rallil konkureerisime võidule kogu ralli vältel ja tahame seda teha ka sel aastal. Loodame areneda ja saada Portugali rallilt õpitu põhjal parema tulemuse."
Ajakava
Neljapäev
Test Olmedo 3,53 km 10.01 NEUVILLE
SS1 Olbia - Cabu Abbas 3,23 km 19.08 NEUVILLE
Reede
SS2 Terranova 1 14,19 km 8.01 EVANS
SS3 Monti di Ala e Budduso 1 24,70 km 9.01 LAPPI
SS4 Terranova 2 14,19 km 10.46 SORDO
SS5 Monti di Ala e Budduso 2 24,70 km 11.46 SORDO
SS6 Osilo - Tergu 1 14,63 km 16.18 TÄNAK
SS7 Sedini - Castelsardo 1 13,26 km 17.01 LAPPI
SS8 Osilo - Tergu 2 14,63 km 18.48 katse jäi ära
SS9 Sedini - Castelsardo 2 13,26 km 19.31 katse jäi ära
Laupäev
SS10 Tempio Pausania 1 12,03 km 8.46 TÄNAK
SS11 Erula - Tula 1 15,27 km 9.46 TÄNAK
SS12 Tempio Pausania 2 12,03 km 11.31 BREEN
SS13 Erula - Tula 2 15,27 km 12.31 TÄNAK
SS14 Coiluna - Loelle 1 21,60 km 14.38 TÄNAK
SS15 Monte Lerno di Pattada 1 17,01 km 15.46 TÄNAK
SS16 Coiluna - Loelle 2 21,60 km 17.08 TÄNAK
SS17 Monte Lerno di Pattada 2 17,01 km 18.16 TÄNAK / BREEN / SORDO / ROVANPERÄ
Pühapäev
SS18 Cala Flumini 1 12,55 km 9.10 TÄNAK
SS19 Sassari - Argentiera 1 7,10 km 10.08 NEUVILLE
SS20 Cala Flumini 2 12,55 km 12.00 TÄNAK
SS21 Sassari - Argentiera 2 (PK) 7,10 km 13.18 NEUVILLE
Rally1 stardinimekiri
4. Esapekka Lappi - Janne Ferm Toyota
6. Dani Sordo - Candido Carrera Hyundai
7. Pierre-Louis Loubet - Vincent Landais Ford
8. Ott Tänak - Martin Järveoja Hyundai
11. Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe Hyundai
16. Adrien Fourmaux - Alexandre Coria Ford
18. Takamoto Katsuta - Aaron Johnston Toyota
33. Elfyn Evans - Scott Martin Toyota
42. Craig Breen - Paul Nagle Ford
44. Gus Greensmith - Jonas Andersson Ford
69. Kalle Rovanperä - Jonne Halttunen Toyota