Eller usub, et Tänakul on Hyundaiga leping sõlmitud
Ott Tänak ja Martin Järveoja krooniti Kataloonias esimeste eestlastena autoralli maailmameistriteks. Kataloonia ralli ajal avaldas mainekas väljaanne Autosport, et nende andmetel siirdub Tänak uuel hooajal Toyotast Hyundaisse, kuid Tänak ise seda ei kinnitanud. Ka rallientusiast, endine spordiajakirjanik Are Eller usub, et tegelikult on Tänakul Hyundaiga juba leping sõlmitud.
Autospordi andmetel sõlmiti leping juba oktoobri alguses ja lähiajal peaks sellele ka kinnitus tulema. "See on ennustamise küsimus, aga mina ütlen, et [Tänaku järgmine meeskond] on Hyundai," ütles Eller "Vikerhommikus". "Ja see ei olegi üldse paha. Sest autorallis tuleb hinnata ka seda, mis automargiga sa maailmameistriks tulid. Tema praegune tiimipealik Tommi Mäkinen tuli maailmameistriks neli korda Mitsubishiga, kui Mitsubishi kui auto oli teistest lihtsalt nii palju üle. Teine soomlane Juha Kankkunen, kes tuli ka neli korda maailmameistriks, tuli nelja erineva automargiga maailmameistriks. Ja vot see on omaette saavutus! Kui Ott saab proovida erinevaid automarke, siis Hyundai on üks nendest, millega võib vabalt tulla maailmameistriks."
Aga miks tiimi vahetada, kui ta Toyota ridades võitis äsja enda esimese MM-tiitli? "Kindlasti pakub talle tohutult huvi, kuidas ta järgmise automargiga toime tuleb," arvas Eller. "Ka seal on väga palju aretada. Sõitja ju määrab, milline auto seadistus tuleb, tema teeb selle oma käe järgi. Motivatsioonipuudust tal kindlasti ei tule. Muidugi, veidi hirmuäratav on see, et kaks peaaegu et maailma hetke kiireimat rallisõitjat hakkavad võitma ühes tiimis. See võib natuke ralli põnevust alla tuua. Aga kunagi oli üks autoralli maailmameister Walter Röhrl, kes ütles, et mis tiimis sa sõidad, pead oma tiimis olema esimene mees. Kõigepealt on tal seal vaja see esimese mehe koht kätte võidelda."
Miks on Eller Tänaku Hyundaisse siirdumises nii kindel? "See oli võib-olla mingil määral ka kehakeel. Eelnevatel etappidel on Tommi Mäkinen alati Oti ümber liikunud ja patsutanud, aga kes eile vaatas telepilti, pani tähele, et Mäkinen sinna väga lähedale kuskile ei tulnud," arutles Eller. "Praktiliselt ühtegi kaadrit ei olnud, kus oleksime näinud neid koos. Sellepärast arvan, et see asi on juba selguse saanud. Aga iga asi öeldakse välja omal ajal, seal on oma kindlad reeglid. Selle pärast meie väga muret tundma ei pea, Ott tuleb toime igal pool, kus ta on."
Eller rääkis, et ilmselt pole Eesti rahvas tükk aega olnud nii ühtne kui pühapäeval, kui Tänak MM-tiitli kindlustas. "Ega ralli pole ju kõigile elutähtis ala, aga need, kes seda jälgivad, olid kõik ikka täiesti sillas. Kui oma mees on juba kahel aastal nii lähedal olnud sellele ihaldatud MM-tiitlile ja tänavune aasta on ju tal olnud erakordselt õnnestunud, tema poolt sõidetuna," sõnas Eller. "Kui on olnud probleemid, on need olnud Toyota probleemid. Aasta esimesed kolm etappi minu meelest näitasid, et stabiilsus on käes. Kui enne Ott läks igat kiiruskatset võitma, siis nüüd oli tal tekkinud selline tase, et oli selge, et parimaks tuleb see, kes lõpuks kogub kõige rohkem punkte ja selle peal ta väljas oli. Nauditav oli vaadata seda viimast esitust."
Elleri sõnul ei maksa aga Tänakust rääkides unustada ka tema kaardilugejat Martin Järveoja. "See on meeskonnatöö. See sõltub sellest tiimist väga palju, see sõltub väga palju kaardilugejast. Kui me nimetame Otti maailmameistriks, siis Martin Järveoja on täpselt sama kaaluga vend seal kõrval," lausus Eller. "Eelnevad kaardilugejad ei olnud Otile meele järgi ja tal oli puhas õnn, et ta sai endale kõrvale Martin Järveoja, kes oli juba eelnevalt [Karl] Kruudaga MM-etappe sõitnud ja teatud koolituse saanud. Ja neil omavahel ikka koostöö klapib väga hästi."
"See on tohutu usaldus, mis peab olema kahe inimese vahel – sa sõidad metsiku kiirusega kivide ja puude vahel, sõidad tegelikult pimesi, teise mehe lugemise järgi pead rooli keerama. See on uskumatu koostöö, mis seal klapib," jätkas ta. "Aga miks ma ütlesin, et see on Tänaku suur töö, on selles mõttes, et tema on selle auto arendamises teinud Toyotas ära tohutu töö. See Yaris on nullis aretatud ralliauto, väga kiiresti jõudnud maailma tippu. Lastehaigused oli vaja lihtsalt ületada ja Ott tuli praktiliselt kõikide asjadega toime, ta on ka suurepärane mehaanik. Toyota peaks talle tegelikult ausamba panema."
"Ott on sinna tippu pürginud praktiliselt kümme aastat. Selleks on vaja läbi teha kogu see karussell. Öeldakse, et esimest korda maailmameistriks tulla on kõige raskem," lisas Eller. "Ott oli sellele ju ka eelmisel aastal väga lähedal ja oli väga selliseid hetki, kus mõtlesid, et nüüd on käes, aga ei, libises käest ära. Üks normaalne inimene ei tulegi maailmameistriks, pead olema tohutult pühendunud ja omaette veidi hull ka."
Toimetaja: Maarja Värv