Ott Tänak võitis teist aastat järjest Soome ralli ({{contentCtrl.commentsTotal}})

{{1564894920000 | amCalendar}}
Foto: Reuters/Scanpix

Ott Tänak võitis koos Martin Järveojaga autoralli MM-hooaja üheksanda etapil Soomes. Ta edestas kahte soomlast: teiseks tuli Esapekka Lappi (Citroen; +25,6) ja kolmandaks tiimikaaslane Jari-Matti Latvala (+33,2).

Soome rallilt teenitud maksimaalse 30 punktiga kerkis eestlane kokkuvõttes 180 punkti peale. Sebastien Ogier'l (Citroen) on teisena 158 ja Thierry Neuville'il (Hyundai) kolmandana 155 silma. Võistkondlikult on Hyundai edu Toyota ees 24 punkti.

Soome ralli lõppseis: 1. Tänak 2:30.40,3, 2. Lappi +25,6, 3. Latvala +33,2, 4. Mikkelsen +53,4, 5. Ogier +56,1, 6. Neuville +1.32,4, 7. Breen +1.38,2, 8. Suninen +2.33,8, 9. Rovanperä +7.54,1, 10. Grjazin +10.28,7.

Sel hooajal jääb sõita veel viis etappi. Järgmine on kavas 22.-25. augustil Saksamaal, kus Tänak on kahel eelmisel aastal võitnud. Mõistagi saab ka sellele kaasa elada ERR-i spordiportaali ralliblogi vahendusel.

 

Pühapäev:

Ralli viimasel päeval pidi Tänak kindlustama üldvõitu ja tuli sellega suurepäraselt toime. Boonuseks tulid viis punkti ka punktikatselt, kus talle järgnesid Neuville, Mikkelsen, Ogier ja Latvala.

Üldarvestuses ei suutnud Latvala teisel kohal kihutanud Lappile vastu saada, aga mõlemad soomlased mahtusid pjedestaalile. Nii hästi ei läinud aga Tänaku otsestel konkurentidel Ogier'l ja Neuville'il, kes said vastavalt viienda ja kuuenda koha.

Laupäev:

Võistluspäeva neljandalt kohalt alustanud Tänak võitis päeva esimese katse piisava eduga, et tõusta hoobilt liidripositsioonile. Päeva teise katse järel olid Toyotad haaranud kolmikedu, kuid Kakaristo esimesel läbimisel tabasid samas paremkurvis probleemid nii Kris Meeke'i kui Jari-Matti Latvalat.

Meeke lõhkus kivile otsa sõites vedrustuse ja pidi päeva sootuks pooleli jätma, Latvala pääses veidi õnnelikumalt - purunenud rehviga - ja kaotas 14 sekundit. Toyota pealik Tommi Mäkinen sõnas hoolduspausile minnes, et Soome ralli eel sai sõitjatele toonitatud olukorra kontrollimise tähtsust.

Meeke'i ja Latvala vead avasid taas ukse vahepeal neljandaks kukkunud Lappile, kes tõusis pärastlõunase esimese katse järel Tänaku selja taha teiseks. Esikolmikus hakkasid vahed kärisema, nõnda lõpetas Tänak päeva 16,4-sekundilise eduga Lappi ees, kes omakorda edestas Latvalat 12,4 sekundiga. Viimane kurtis päeva viimastel katsetel, et hoolduspausi järel läksid ta mõtted ka meeskondliku järjestuse peale ja nii jäi tal kiirusest vajaka.

Reede:

Tänak võitis ennelõunal viiest katsest ühe ja tiimikaaslane Jari-Matti Latvala (Toyota) kolm, aga liidripositsiooni hoidis kogu aja eestlane, kes edestas enne pärastlõunaseid katseid Latvalat 5,4 ja teist meeskonnakaaslast Meeke'i 5,8 sekundiga. Seejuures tuleb arvestada, et kuigi nii Latvalal kui ka Meeke'i hakkas viiendal katsel rehv aeglaselt tühjenema ja seetõttu kaotasid nad aega, oli Tänak esimese stardipositsiooni tõttu sellegipoolest kehvemas seisus.

Enam-vähem stabiilselt suutis Toyotade tempos püsida hommikupoolikul vaid Esapekka Lappi (Citroen), kes võttis sisse neljanda positsiooni. Viiendaks kerkis Craig Breen (Hyundai), kes leidis katse-katselt aina suuremat kiirust. Ogier hoidis kuuendat kohta (+12,6) ja hommikul masina seadistusega hädas olnud Neuville oli kaheksas (+23,9).

Pärastlõunal oli Tänakul veelgi keerulisem. Teed olid sõidetud rööpasse ja nii tuli ees startinud eestlasel üldarvestuses kolm meest mööda lasta. Esinelik mahub siiski vaid 2,6 sekundi sisse ja kõik on seega lahtine.

Liidrikoha võttis sisse Latvala, kes võitis reedel kümnest katsest kuus. Väga tihedalt tema kannul on aga nii tiimikaaslane Meeke (+1,2), Lappi (+2,4) kui ka endiselt favoriidiseisuses Tänak (+2,6).

Tänaku MM-üldarvestuse konkurendid Ogier ja Neuville asuvad kõrvuti seitsmendal-kaheksandal positsioonil, aga neid lahutab üle 15 sekundi.

Neljapäev:

Tänak tegi testikatsel kolm läbimist ja sai kirja ajad 1.56,3 - 1.55,2 - 1.53,8. Neist viimane oli ka päeva kiireim. Eestlasele järgnes kolm Hyundai pilooti: Thierry Neuville (+0,3), Craig Breen (+0,8) ja Andreas Mikkelsen (+0,9). Nad tegid ka Tänakust rohkem läbimisi. Sebastien Ogier (Citroen) oli seitsmes (+1,2).

Õhtusel publikukatsel näitas kõige nobedamat minekut Neuville, kellele Tänak kaotas teisena 0,7 sekundit. Kolmanda aja sõitis välja Kris Meeke (Toyota; +1,2) ja neljas oli Ogier (+1,3).

Eelvaade:

Soome etapp on esimene pärast suvepuhkust - viimati kihutasid autod juuni keskpaigas Sardiinias ja pärast Soomet jääb veel viis etappi. Vahepeal käis suur osa rallikaravanist juuli keskpaigas Rally Estonial.

Tänak läheb Soome teedele nii tiitlikaitsjana kui ka MM-sarja üldliidrina. Mullu kindla esikoha võtnud eestlase üldedu võiks olla suuremgi, aga Sardiinia ralli viimasel katsel pidi ta esikoha vahetama kõigest viienda positsiooni vastu, sest ootamatult kadunud roolivõimuta oli raske enamat tahta.

Soomes peab Tänak minema reedel esimesena teele, mis kruusarallil tähendab rohkem või vähem teepuhastamist järgmistele ehk eestlase seis võrreldes ülejäänutega on sellevõrra kehvem. Siiski on Tänak sel hooajal näidanud, et saab ka sellistes tingimustes hakkama.

"Me oleme kogu hooaja esinenud väga tugevalt. Ainult mõnel korral on esinenud tehnilised probleemid, kuid autospordis on need paratamatud," ütles Tänak eelmisel nädalal portaalile Rallit.fi. "Kui sa näed kohti, kus areneda, siis on alati võimalus paremaks saada. Ma näen, et meil selliseid kohti veel on."

"Esimesed kaks päeva olid Sardiinias meie hooaja parimad. See on MM-sarja üks raskemaid rallisid ning esimesel päeval teepuhastaja rollis sõites olime pidevalt piiri peal. Laupäeval olime juba liidrid ja võitsime iga kiiruskatse. See näitas, milleks oleme võimelised kui kõik toimib."

Tänaku konkurentidest ripub enim küsimärke Hyundai võistkonna kohal, kuna Lõuna-Korea autotootja pole viie eelmise hooaja jooksul kordagi pjedestaalile pääsenud. See on tekitanud kuulujutte, et Soome teed polegi masina jaoks sobivad. Hyundai tiimiboss Andrea Adamot ajavad need jutud aga vihaseks.

"Ma võin leppida kõigega. Ma võin leppida iga ebaõnnestumisega, kui me proovime. Aga ma ei lepi sellega, kui me isegi ei proovi," kommenteeris Adamo väljaandele Autosport. "Olen rääkinud, et ma soovi kuulda seda, et me pole konkurentsivõimelised siin või konkurentsivõimelised seal. Ma soovin teada põhjust - miks? Me peame olema kõikjal konkurentsis."

Adamol on tänavuse Soome ralli eel siiski optimismiks natuke ka alust, sest Hyundai tuleb kiiretele teedele uute täiendustega. Kuigi avalikult pole muudatusi kommenteeritud, siis teadjamate sõnul puudutavad need auto esiosa aerodünaamikat ja vedrustust.

Kunagi ei tasu favoriitide nimistust kustutada Sebastien Ogier'd. Kuuekordne maailmameister on võitnud Soome ralli korra (2013), aga pääsenud veel nelja korral pjedestaalile - tõsi, kolmel eelneval aastal pole ta sinna jõudnud.

Peafavoriidi koorem asetatakse enne starti siiski Tänaku õlgadele. Lisaks Ogier'le ja Hyundai esipiloot Thierry Neuville'ile on kindlasti iseäranis isukad ka mitmed Soome piloodid eesotsas eestlase võistkonnakaaslase Jari-Matti Latvalaga, kes on kodupubliku ees juba kolmel korral triumfeerinud.

Soomest on ka mitmed puudujaid. Nii ei saa kaasa lüüa sarja üldarvestuse neljas mees Elfyn Evans (M-Sport Ford), sest vigastas Rally Estonial selga. Samuti ei tee kaasa M-Spordis võimaluse saanud uus-meremaalane Hayden Paddon, kes lõhkus testides oma auto.

Ajakava:

Neljapäev

Test Vesala 4,26 km 9.00 (TÄNAK)
SS1 Harju 1 2,31 km 19.00 NEUVILLE

Reede

SS2 Oittila 19,34 km 8.18 LATVALA
SS3 Moksi 1 20,04 km 9.21 MEEKE
SS4 Urria 1 12,28 km 10.24 LATVALA
SS5 Ässämäki 1 12,33 km 11.16 TÄNAK
SS6 Äänekoski 1 7,80 km 12.39 LATVALA
SS7 Moksi 2 20,04 km 15.24 LATVALA
SS8 Urria 2 12,28 km 16.27 MIKKELSEN
SS9 Ässämäki 2 12,33 km 17.19 LATVALA
SS10 Äänekoski 2 7,80 km 18.42 LATVALA / MEEKE
SS11 Harju 2 2,31 km 20.00 NEUVILLE

Laupäev

SS12 Pihlajakoski 1 14,42 km 8.08 TÄNAK
SS13 Päijälä 1 22,87 km 9.10 MEEKE
SS14 Kakaristo 1 18,70 km 10.08 TÄNAK
SS15 Leustu 1 10,50 km 11.34 LATVALA
SS16 Pihlajakoski 2 14,42 km 15.08 LAPPI
SS17 Päijälä 2 22,87 km 16.10 TÄNAK
SS18 Kakaristo 2 18,70 km 17.08 LAPPI
SS19 Leustu 2 10,50 km 18.34 MIKKELSEN

Pühapäev

SS20 Laukaa 1 11,75 km 8.38 TÄNAK
SS21 Ruuhimäki 1 11,12 km 9.38 LATVALA
SS22 Laukaa 2 11,75 km 11.01 MIKKELSEN
SS23 Ruuhimäki 2 (PS, ETV) 11,12 km 13.18 TÄNAK

WRC stardinimekiri:

 1. Sebastien Ogier / Julien Ingrassia  Citroen
3. Teemu Suninen / Jarmo Lehtinen M-Sport Ford
4. Esapekka Lappi / Janne Ferm Citroen
5. Kris Meeke / Sebastian Marshall Toyota
8. Ott Tänak / Martin Järveoja Toyota
10. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila Toyota
11. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul Hyundai
33. Gus Greensmith / Elliott Edmondson M-Sport Ford
42. Craig Breen / Paul Nagle Hyundai
89. Andreas Mikkelsen / Anders Jäger Hyundai
--
18. Jouni Virtanen / Risto Pietiläinen Ford

Toimetaja: ERR Sport

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: