Kogenud rallifotograaf: WRC peab jõudma riikidesse, kus inimestele ralli meeldib
Teenekas rallifotograaf Daniel Röseler polnud enne tänavust aastat Rally Estonial varem kohal käinud. Nüüd võib aga WRC sarjaga rohkem kui 20 aastat seotud olnud Röseler oma pikka kogemuste loetelusse lisada ka Eestis toimunud MM-etapi.
Kui mitmete rallide, näiteks Monte Carlo puhul, tuleb Münchenis elaval Röseleril nädalaga autoroolis läbida isegi 4000 kilomeetrit, siis Rally Estonia puhul nautis seltskondlik härrasmees väga selle võistluse kompaktsust.
"Olen hämmastunud Eesti rallipärandist. Mõistagi teadsin Ott Tänakut ja Marko Märtinit – sellised mehed ei kasva üles mitte millestki. Vaja on head rallipärandit – see aitab palju," lausus ta intervjuus Vikerraadiole.
Sõitjad ütlevad, et Eestis toimuv ralli on väga kiire. Kuidas see teie tööd muudab?
See pole mitte kiire, vaid ülikiire. Sarnaneb Soomele. Eestis on kurvid täisgaasiga läbitavad. Ehk et kiirus on erakordselt kõrgel. Saan sellest aru, kuna pean oma fototehnika seadistama autode kiiruse järgi.
Teisalt avalduvad siin väga selgelt pilootide oskused ja oskuste erinevus. Teiste rallidega võrreldes on tippsõitjad siin oma konkurentidest ja isegi meeskonnakaaslastest rohkem üle.
Mida kiiremini nende masinatega sõidad, seda rohkem maapinna lähedale jõud mõjub. Parimad saavad kurvidesse minna eeldatust veel palju kiiremini. Autost kõik välja pigistada. Seega on ajavahe tippsõitjate ja tavaliste rallisõitjate vahel sõidus suurem kui tavalistel rallidel.
Kas teile on enne tänavust aastat tulnud pähe mõte, et Eesti võiks võõrustada autoralli maailmameistrivõistluste etappi?
Jah. Olin sellest teadlik. Eriti, kui rahvusvaheline autospordiliit asus süsteemi taha, kus rallisid tekkis rohkem kui oli sarjas kohti. Järgmisel aastal jääb Saksamaa kalendrist välja, sel aastal jäi Hispaania kalendrist välja.
Rotatsiooni kaudu sai suurendada WRC-sarja osaks olevate rallide arvu. Ja seega ei saanud Eesti etapp võimaluks sugugi vaid Ott Tänaku isiku läbi.
Kui vaadata Soome rallit – kui palju Eesti inimesi sinna läheb – siis on selge, et WRC peab jõudma riikidesse, kus inimesed rallist teavad, kus inimestele ralli meeldib ja kus nad seda ka pikemas perspektiivis toetavad. Eesti on kindlasti üks selline maa.
Ehkki ralli korraldajad tõdevad, et Eesti negatiivsed küljed on riigi väiksus ja see, et oleme Ida-Euroopa riik?
Ei. Mina isiklikult olin Poola ralli suur pooldaja. See oli suurepärane etapp. Siinkohal tulevad muidugi juurde majanduslikud aspektid. Poola ralli surmasid just finantsilised põhjused. Põhisponsorid loobusid.
Aga need nõrkused – asukoht jne – ei saa olla põhjus. Sel juhul ei tohiks ju kavas olla ka Mehhiko või Argentina rallit. Ma arvan, et promootori ja meedia jaoks on huvitav riik see, kuhu inimesed on teretulnud.
Milline on teie arvates WRC-sarja üldine seis. Praegu ja tulevikus?
See sõltub koroonaolukorrast. Nagu muudki valdkonnad ja üritused. Praegu ei tea keegi, mis edasi saab. Eestil on viiruse mõttes hästi läinud. Hetk oli õige! Teil oli juba olnud promotsiooniralli. Situatsioon sundis WRC-sarja Eesti poole pöörduma.
Aga kui vaadata koroonast kaugemale: WRC-sarja on raske autotootjatele müüa. Olin ise seotud Volkswageniga. Nende poliitika muutus täielikult elektriautodele orienteerituks. Aeg näitab, kuidas tootjad asjast huvitatuid leiavad.
2022. aastal ei ole sari veel täiselektriline, kuid osaliselt küll. Mis on hea, sest sunnib autotootjaid uusi lahendusi otsima. Avalikkus nõuab seda.
Seni, kuni teel on kaks autot ja kaks meest, siis võistlus jääb alati. Avalikkus on vahepeal ralli vastu sellega kaasnevate ohtude pärast.
Asjad võivad muutuda. Võib-olla ei saa kümne aasta pärast enam bensiinimootoritega sõita. Kuid ma arvan, et taoline areng oleks spordialale ohtlik. Täiselektriline WRC ei tööta. Autode helipilt on rallist väga tähtis osa.
Kui viiruse osas asjad ikkagi hästi lähevad, siis kas WRC-sari tuleb Eestisse tagasi?
Kui viiruseolukord on riikides jätkuvalt väga erinev, siis on midagi väga raske ennustada. Kes üldse kalendrisse saavad? FIA peab võimalust pakkuma paljudele, sest ei tea ju alguses, milliseid rallisid üldse pidada saab. FIA peab olema paindlik.
Ja Eesti puhul... Sõitjad on rahul. Nende erinevad võimed avalduvad sellel rallil. Organisatoorne pool oli tasemel. Mõistagi aitas kaasa väike pealtvaatajate arv. Seega on minu arvates head võimalused, et Rally Estonia jätkab WRC-sarjas.
Toimetaja: Siim Boikov