Ralliekspert: pooleaastane paus võib Tänakule isegi kasuks tulla
Autoralli MM-sari on nüüdseks olnud koroonaviiruse tõttu ligemale kolme kuu pikkusel pausil ja kindlasti ei jätku MM-rallid ka eeloleva kolme ja poole kuu jooksul. ETV spordisaate stuudios käis ralliteemadel rääkimas ekspert Gustav Kruuda.
Etappe, mis toimub ja mis ei toimu, ei ole mõtet spekuleerida, aga kas see on nüüd lukus, et vähemalt seitse etappi peab olema toimunud, et saaks ralli ametlikuks hooajaks tunnistada?
Praeguse seisuga nii palju, kui mina olen aru saanud, siis Rahvusvaheline Autospordiliit on teinud selle otsuse, et vähemalt seitse rallit peab olema sõidetud, et aasta lõpus maailmameistritiitel välja anda. Samas ma ei julgeks ka öelda, et nad aasta lõpus seda otsust ei muuda. Neil on iseenesest võim seda otsust muuta ja nad võivad lõpuks öelda, et loeb kolm rallit ja see tiitel antakse välja. Praeguse seisuga on nii, aga antud olukorras on nii palju muutumas ka, et ei tea, kuidas aasta lõpus täpselt on.
Pea pooleaastane paus tuleb tippsõitjatel sisse. Mida rallisõitjad selle poole aasta jooksul teevad?
Eks neil ei ole väga midagi teha, kuna nad ei saa ralliautos istuda ja ralliteste teha. Nad hoiavad oma üldfüüsist korras, vaatavad väga paljusid sisevideoid ja ma usun, et ka kaardilugejaga tehakse mingit koostööd, et hoida kasvõi mingit sidet. Oleme näinud, et mõned sõitjad on ostnud endale ka simulaatorid koju. Näiteks Kalle Rovanperä näitab igal õhtul, kuidas ta simulaatoriga sõidab. Samas on nad ka öelnud, et rallisimulaatorid ei ole väga tõepärased. Pigem kasutatakse neid, et ringradu sõita, et seal trajektoori, auto libisemist ja rehvi pidamist kuidagi moodi ka tunda. Muud ei saagi rallisõitja väga teha kui oodata lihtsalt seda, et nad saaksid tagasi ralliautosse ja seal saab ta selle päris õige tunde tagasi.
Ott sõidab esimest hooaega Hyundai peal. Kas see praegune pooleaastane paus võib talle tulla kuidagi kasuks?
Ma arvan, et see võib talle tulla kasuks, sest praegu tänu sellele, et väga palju rallisid on ära jäänud, tähendab ühtlasi ka seda, et väga palju testipäevi on üle, sest keegi ei ole tohtinud teste teha. See peaks tähendama, et Tänak saab nüüd rohkem Hyundaiga sõita enne, kui ta läheb järgmisele rallile, tunneb ennast seal autos mugavamalt, võib-olla leiab veel parema seade, kui ta oleks arvanud, et ta leiab, aga see kõik on spekuleerimine, sest kõikidel teistel sõitjatel on need samad võimalused. Samas me peame ka meeles pidama, et Hyundais on ka väga palju varusõitjaid, kes kõik tahavad samuti seal autos istuda, kes hakkavad Tänakult neid testipäevi ära võtma. Lõppkokkuvõttes ei oskagi öelda, milline meeskond sellest võidab.
Mida tiimid üldse praegu teevad?
Tiimid arendavad autot nii palju kui nad saavad. Tihtipeale erinevate arvutisüsteemidega mõeldakse välja lahendused ja kui lõpuks on võimalik ka autodega testiradadele tagasi minna, siis need jupid saab panna auto peale ja reaalselt testida. Praegu neil ei ole mingit tagasiside. Kui nad mingid muudatused sisse viivad, siis nad ei tea, kuidas need muudatused sõitjatele meeldivad või kuidas need igasuguste faktoritega kokku lähevad. Seda nad saavad alles siis teada, kui reaalsed rallitestid toimuma hakkavad.
Kui palju see muudab rallimaailma tervikuna?
Praegu tundub, et ikka väga palju muudab. Promootor ütleb, et koroonaviirus on ka neile väga raskelt mõjunud ja võib-olla on meil järgmisel aastal vähem rallisid kui tavaliselt. Samamoodi on Rahvusvaheline Autospordiliit toonud autodega muudatused sisse. Kui muidu jäid autod suuremate mootorite peale ja olid pigem sellised võimsamad ja ägedamad, siis praegu vaatavad kõik üheskoos lahenduste otsa, kuidas on võimalik nende autode hindasid alla tuua, et neid autosid oleks odavam ehitada ja odavam ülal pidada.
Toimetaja: Liisi Alamaa