La Vuelta blogi: kuidas koostada mõistliku hinnaga rattaseiklus? ({{commentsTotal}})

Viimane velotuur Giro d'Italia karusellis tiireldes lõppes 2015. aasta mais Milanos. Jätkame augusti lõpus järjepidevuse huvides samuti Itaaliast, kust suundume üle Püreneede edasi juba Vuelta velotuuri radadele.
Viimane velotuur Giro d'Italia karusellis tiireldes lõppes 2015. aasta mais Milanos. Jätkame augusti lõpus järjepidevuse huvides samuti Itaaliast, kust suundume üle Püreneede edasi juba Vuelta velotuuri radadele. Autor/allikas: Tõnu Vahter

25. augustist 15. septembrini sõidab kaheksaliikmeline rattasõprade grupp kaasa Hispaanias peetava suurtuuri Vuelta Espana. 2012. aastal võttis sama seltskond ette teekonna Tallinnast Pariisi, et kaasa elada Rein Taaramäele Tour de France'i viimasel etapil ning 2015. aastal lehvis Eesti lipp Giro d'Italial, kus väisas võidu sõita Tanel Kangert. Loogilise asjade jadana võetakse nüüd suund kolmandale suurtuurile, Vueltale. ERR-i spordiportaal vahendab spordisõprade blogipostitusi.

Oleme kahel eelneval kolmenädalasel rattatuuril Tallinnast Lõuna-Prantsusmaale ning Poolast Itaaliasse kogenud, et positiivseid emotsioone ning samas ka mitte igat senti mittejälgiva seikluse saab omal jõul korraldada hinna eest, mis jääb sarnastele paketituuridele alla neli-viis korda.

Kui reisikorraldajad pakuvad Euroopa mägedes söögi ja majutusega rattatuure hinnaga keskmiselt 100-150 eurot/päev, siis me oleme saanud hakkama ilma suuri järeleandmisi tegemata umbes neli korda soodsamalt. Umbes 30 euroga päevas loodame tulla toime ka sel korral, kui läheme fännidena kaasa elama oma kolmandale suurtuurile Hispaanias.

Põhilisi kuluallikaid on kolm: transport, majutus ja söök.

Transport

Ehkki transpordivahendiks on meil maanteerattad oleme mugavuse, turvalisuse ning ka väikese sooviga jäljendada nn. "päris tuuri" kasutanud meie matkavarustust transportivaid hipibusse. Nii ka seekord, kui meie bussi on tulnud appi roolima üks kannatliku meelega sõber, kes on varem raskeveokiga sõitnud läbi enamus Euroopast. Bussist oleme toetavat tuge leidnud vägagi mitmes aspektis. Kuna meie stardi- ja lõpetamiskoht asub tuhandete kilomeetrite taga, siis vähendab see oluliselt kulusid, mis läheks lennupiletititele ning rataste kohaleveole. Lisaks on oma bussijuht meid aidanud jooksvalt toiduvarude täiendamisel, aidanud õhtuse majutuskoha päeva peale välja peilida ning aidanud kaasa vedada kogu varustust, mida muidu peaks me rattal kaasas vedama. Aga mis velotuur see siis enam oleks.

Saatemeeskonna abi on hädavajalik ka seepärast, et me suudaks oma graafikust kinni pidada. Loomulikult on velotuur puhkus, aga üksjagu distsiplineeritud, et kolme nädalaga ikka jõuaks soovitud pikkusega rattatripi läbi teha ning koos maailma parimatega samal päeval Madriidi jõuda.

Kulu: oleme arvestanud, et umbes 10 000 km läbimiseks läheb bussil kütust ligikaudu 1500 euro eest, millele lisandub reserveelarve (teemaksud, parkimine, auto kulumine) 700 eurot. Kokku 2200 eurot.

Kuna nii pika vahemaa läbimine on märkimisväärne number igale transpordivahendile, siis tuli õnneks meile appi ühe meie tiimiliikme spordilembeline sõber. Saime endi kasutusse bussi, kuhu mahub kogu tiim ja millele võtame järgi haagise.

Majutus

Kogu tuuril ööbimine hotellides lööks eelarve lihtsalt lõhki, seetõttu oleme pannud endale paika üldise majutuseelarve (2000 eurot), millest proovime ka kinni pidada.

Kogemus on näidanud, et selle summa eest peaks oleme vähemalt pooled ööbimised metsikud ja tasuta (pargis, silla all, vabas looduses, mõne veekogu ääres jne), veerand ööbimistest erinevates kämpingutes ning ülejäänud veerand kas turismitaludes, hostellides, kodumajutuses. Kuna trass ja tempo võivad muutuda, on meil broneering olemas vaid tuurieelseks ööks. Ülejäänud majutused oleme pannud jooksvalt paika jälgides eelarvet kui ka ilma.
Kui ikka korralikult kallab ja külm on naha vahel, siis proovime saada katuse alla, et suudaks järgmine päev (või vähemalt päeva esimesed minutid) kuivana edasi veereda. Samuti tahaks mõnikord näha ka pesumasinat ja duši, mida mägedest paraku ei leia.

Ööbimisi on tulnud meile kahel tuuril ette igasuguseid ning teinekord võib naeratada ka õnn või kohata inimeste heasoovlikust. Näiteks Itaalias Šveits piiri äärses suusakuurordis Livingos, kus broneerisime algselt majutuse saja euro eest ühte väga lihtsasse hostelli, mis aga juhtus olema hooaja lõppemise tõttu hoopis suletud, nii et me saime "asenduseks" paarkümmend korda kallima neljatärnihotell. Pidu polnud pikalt, sest järgmisel ööl olime taas põõsa all ning telkides. Aga ausalt - pärast nädalaid kestvat väntamist on see tihtipeale parim lahendus ning hotellitärnide tagaajaja pole meie tiimist õnneks keegi.

Söök

Umbes 3000 km ja 50 000 tõusumeetri läbiseks on vaja kulutada päevas paar-kolm korda rohkem kaloreid, kui kodus või tööl tiksudes. Kui kuus aastat tagasi eksperimenteerisime osaliselt geelide ja sporditoiduga, siis aeg on näidanud, et meiesugustele harrastajatele on lihtne igapäevatoit parem lahendus.

Plaan on võtta sarnaselt viimasele korrale Eestist kaasa niipalju toidukraami, et kohapeal tuleks taga ajada vaid kiiresti riknevat kaupa – värskeid puuvilju, piima- ja lihatooteid. Eelmistel kordadel on üks põhioste olnud näiteks banaan, mida on kulunud tiimile maksimaalselt kuni 15 kg päevas.

Standardhommikusöödiks on meil olnud pähklite, seemnete ja kuivatud puuviljadega "rikastatud" müsli. Seda segame endale Eestist kaasa 30 kg jagu. Lõunaks oleme söönud jooksvalt võikusid ja puuvilju ning õhtusöögiks spagette,tatart,praekartuleid koos erinevate lihakonservidega või kalaga,kanaga. Ning loomulikult ülepannikooke.

Loomulikult võiks kokkuhoiu huvides Lätist/Poolast tavaari kokku osta, aga mida rohkem on eeltööd kodus ära tehtud, seda lihtsam on rattatuuril. Sest kõikvõimalikku ettenägematut tegevust on tuuril enam kui küll.

Väljas me pole tavaliselt söömas käinud, aga mõnikord võib preemiaks siiski mõne pizza, jäätise või kiirtoidu lubada. Pärast päeva ratta selja tunned end ka Big Maci süües gurmaanina. Loomulikult tuleb jälgida ka hindu. Muidu võib juhtuda nagu eelmisel korral Šveitsis, kus Rootsi lauas salatitaldriku eest 25 eurot kasseriti.

Kulu: kokku võiks toidu peale minna 1500 eurot, mis teeb koos transpordi ja majutusega kogu tuuri maksumuseks 5500-6000 eurot.

Lisakulud:

Varustus

Matkavarustus ja jalgratas on kõigil endal olemas, nii et seda otseste kulude hulka ei arvesta. Küll aga kulub tuuri peale üht teist. Näiteks paari- kolmekümnete viisi sisekumme. Esimesel rattatuuril kulus meil näiteks Taanis Roskildest Odensesse 70 kilomeetri peale vihmas tosin rattakummi ja mitmeid väliskumme. Seetõttu on hea, kui väliskummid oleks piisavalt torkekindlad, et neid läheks vähem ning nad ei pidurdaks hoogu. Samas mingit täisgarantiid see loomulikult ei anna. Teoorias võiks enne sõitu hooldatud rattale kuluda lisaks sisekummidele trassil veel vaid mõned piduriklotsid, ketiõli ning värsket õhku rehvidesse. Kuid kindlasti tuleb ka midagi suuremat ja kallimat välja vahetada.

Kindlustus

Meditsiiniabi koos pagasikindlustusega kolmeks nädalaks on ratturi kohta umbes 30-40 eurot, koos rattakindlustusega umbes kaks korda suurem.
Väiksemaid kulusid veel: side, pesemisvahendid, salvid/teibid.

Toimetaja: Liisi Rist



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: