Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Neuville võitis Portugalis, Tänaku ralli lõppes reede hommikul

{{1526797860000 | amCalendar}}
Thierry Neuville
Thierry Neuville Autor/allikas: AFP/Scanpix

Autoralli MM-etapi Portugalis võitis Hyundai piloot Thierry Neuville, kellele järgnesid M-Spordi sõitjad Elfyn Evans (+40,0) ja esmakordselt pjedestaalile pääsenud Teemu Suninen (+47,3). Ott Tänak (Toyota) katkestas juba teisel katsel.

Ralli lõpptulemused:

 1. Thierry Neuville  Hyundai 3:49.46,6
2. Elfyn Evans Ford + 40,0
3. Teemu Suninen Ford + 47,3
4. Esapekka Lappi Toyota + 54,7
5. Dani Sordo Hyundai + 1.00,9
6. Mads Östberg Citroen + 3.33,5
7. Craig Breen Citroen + 5.23,0
8. Pontus Tidemand Škoda + 14.10,8
9. Lukasz Pieniazek Škoda + 16.17,3
10. Stephane Lefebvre Citroen + 16.34,3

MM-sarja üldarvestuses tõusis Neuville nüüd 119 punktiga üldliidriks. Ta on ainus tänavu neljal korral esikolmikusse jõudnud rallisõitja. Samuti on ta ainus, kes pole kordagi rallit katkestanud või seda Rally2 süsteemis lõpetanud. Teisele kohale jäi Ogier 100 ja kolmandal jätkab Tänak 72 punktiga. Kumbki oma punktivarusid Portugalis ei täiendanud. Tänaku lähimad jälitajad on Sordo 58, Lappi 57 ja Mikkelsen 54 silmaga.

Võistkondade arvestuses jätkab liidrina Hyundai (175 punkti), järgnevad M-Sport (162), Toyota (140) ja Citroen (111).

Neljapäev (1. katse):

Hommikusel testikatsel näitas kõige kiireimat minekut paaril viimasel etapil katkestanud soomlane Jari-Matti Latvala (3.03,5), kellele kaotasid 0,3 sekundiga Thierry Neuville (Hyundai) ja MM-sarja üldliider Sebastien Ogier (Ford). Tänak kaotas Latvalale täpselt sekundiga, mis tähendas kaheksandat aega.

Õhtusel paariskatsel ei jäänud Tänak oma esitusega päris rahule, aga sõitis välja kiireima aja. Lähimate konkurentidena kaotasid talle 0,4 sekundiga Ogier ja soomlane Teemu Suninen (Ford). Jari-Matti Latvala (Toyota) suretas mootori välja, kaotas Tänakule 3,9 sekundit ja võttis sisse alles 13. positsiooni.

Reede hommik (katsed 2-4):

Päeva esimesel katsel õnnestus Tänakul sõita vaid mõni kilomeeter, kui tuli tehniliste probleemide tõttu tee kõrvale jääda. Eelnevalt oli eestlane sõitnud kivi otsa ja see lõhkus arvatavasti mootori jahutussüsteemi. Ott Tänak Twitteris: "Meid tabas halb õnn. Toimetame auto tagasi hooldusalasse ja uurime, mis täpselt juhtus. Hetkel rohkem infot ei ole." 

Hiljem kinnitas eestlane, et mootor on nii katki, et enam ta Portugalis rajale tulla ei saa. Toyota tehnikadirektori Kaj Lindströmi sõnul pole Tänaku kõrvalejäämine siiski veel sada protsenti kindel. Enne peavad mehaanikud masina üle vaatama ja eks siis selgub lõplikult, kas eestlane läheb veel rajale või mitte.

Ralli liidriks asus hispaanlane Dani Sordo (Hyundai), kellele järgnevad Kris Meeke (Citroen; +4,6) ja Hayden Paddon (Hyundai; +4,8). Neljas on Sebastien Ogier (Ford; +7,3) ja viies Thierry Neuville (Hyundai; +9,4). Lisaks Tänakule on katkestanud ka tema võistkonnakaaslasne Jari-Matti Latvala, kellele sai saatuslikuks vedrustus.

NB! Vaata videot kurvist, mis Tänakule saatuslikuks sai. Selle põhjal võib järeldada, et kivid tõid kurvi lõigates rajale Ogier ja Neuville.

Reede pärastlõuna (katsed 5-9):

Veel enne õhtuseid katseid selgus, et Tänaku autot Portugalis korda ei saa. Seega tuleb katkestada ja eestlane enam sel nädalalõpul rajale ei tule. Nii kaob ka lootus punktikatse punktideks.

Pärastlõunased katsed ei kulgenud vähem dramaatiliselt. Pigem vastupidi. Kohe esimesel katkestas neljandalt kohalt sarja üldliider Sebastien Ogier. Prantslane lõhkus ühte kurvi lõigates roolisüsteemi ja sõitis seetõttu järgmises teelt välja.

Ralli kuuendal katsel tabasid hädad norralast Andreas Mikkelseni. Hyundai piloodi masinalt kadus roolivõim ja kuigi üritas seda vahepeal remontida ning tuli seitsmendaks katseks hilinemisega starti, ei suutnud ta lõpuni sõita.

Seitsmes katse kujunes kõige sündmusterohkemaks. Lisaks Mikkelseni katkestamisele lõhkes kolmandal kohal sõitnud iirlasel Craig Breenil (Citroen) rehv ja ta langes poodiumikonkurentsist. Pea samal ajal sõitis aga liidriks kerkinud Hayden Paddon ühest august läbi ja pidi samuti teele jääma. Uus-meremaalane toimetati igaks juhuks haiglasse kontrolli, aga autost lahkus ta omal jalal.

Pärastlõunal sai kõvasti räsida ka Kris Meeke'i Citroen, kes otsustas linnakatsed hoopistükkis kolme rehviga läbida. Taktikalistel kaalutlustel sellise otsuse teinud põhja-iirlane kaotas seal niiviisi enam kui minuti.

Kõige paremad kaardid mängiti nii kätte Thierry Neuville'ile, kes kerkis ralli liidriks. Kuigi belglane kahtles, kas pärastlõunaks valitud pehmed rehvid oli õige otsus, suutis ta siiski kõige pikemad kõrred tõmmata. Enne laupäeva edestab ta 17,7 sekundiga waleslast Elfyn Evansit (Ford) ja 24,3 sekundiga tiimikaaslast Dani Sordot (Hyundai).

Laupäeva hommik (katsed 10-12):

Laupäev algas pisut rahulikumalt kui reede. Neuville startis päevale liidripositsioonilt ja kuigi laupäevase teise katsega tuli Evans talle lähemale, siis päeva pikimal katsel näitas belglane ülevõimu - ta edestas Rally2 süsteemis rajale tulnud Latvalat 6,6 sekundiga ja kasvatas edu Evansi ees poolele minutile. M-Spordi piloodile lähenes vaid viie sekundi kaugusele teine Hyundai Dani Sordoga roolis.

Päris dramaatikata ei pääsenud siiski ka laupäeva hommikul. Nimelt katkes ralli seitsmendat positsiooni hoidnud Meeke'i jaoks. Põhja-iirlane libises viimasel ennelõunasel katsel 31. kilomeetril pehme liivaga kurvist välja ja lõpetas puude vahel. Meeke ja kaardilugeja Paul Nagle kannatada ei saanud.

Laupäeva pärastlõuna (katsed 13-15):

Esimesel pärastlõunasel katsel võttis Evans võrreldes liider Neuville'iga veidi vahet tagasi ja vähendas selle 23,6 sekundile, aga kahel järgmisel näitas belglane siiski võimu. Nii juhib ta viimase päeva eel M-Spordi mehe ees juba 39,8 sekundiga.

Tihenes aga heitlus kolmandale kohale. Päeva viimase katse alguses tegi Sordo spinni ja nii lähenes Suninen talle 4,7 sekundi kaugusele. Kaugel pole ka teine soomlane Lappi, kes kaotab Sordole 15,8 sekundit.

Kehvasti läks aga WRC2 arvestuses sõitnud Ken Tornil. Eestlane oli tõusnud juba teisele kohale, aga tehnilised probleemid jätsid ta 13. katsel raja äärde.

Pühapäev (katsed 16-20):

Ralli viimasel päeval enam drastilisi muutusi ei tulnud. Neuville suutis oma turvalise esikoha säilitada ja noppida neli lisapunkti punktikatselt. Teisena lõpetaski Evans ja kolmandana mahtus pjedestaalile teine M-Spordi mees Teemu Suninen, kellele see oli esimene kord kolme hulgas lõpetada. Veidi aitas teda ka asjaolu, et Sordo alustas päeva teadmisega, et oli saanud kümnesekundilise karistuse seoses rajatähistesse sõitmisega reedesel linnakatsel.

Eelvaade:

Portugali ralli oli MM-sarja kavas juba selle debüüthooajal 1973. aastal ja võrreldes eelmise korraga pole suuri muutusi tehtud. Küll aga lisandub põnev Porto linnakatse, kus tavapärase kruusa asemel kihutatakse asfaldil.

Ralli algab eestlaste jaoks huvitavast seisust, sest eelmisel etapil Argentinas näitas Tänak kõigile tagatulesid. Toyota oli hea ja kiire ning konkurendid muutusid murelikeks. Näiteks Thierry Neuville nimetas olukorda Hyundai jaoks suisa piinlikuks.

"Kindlasti läheme Portugali hea tundega. Teame nüüd, kui hästi auto sõita võib. Testisõidud Portugalis läksid hästi, püüdsime lihtsalt autot natuke veel parandada, et veel paremini sõita," kommenteeris Tänak eelmisel nädalal Toyota pressiteate vahendusel.

"Portugal on alati olnud üks mu lemmikumaid rallisid, kuhu on alati tore minna ja kus on meeldiv atmosfäär. Lisaks on see koht, kus minu WRC-karjäär 2009. aastal algas."

"Tahame võistelda sama hästi kui Argentinas, aga eks näis, kuidas läheb," lisas Tänak. "MM-sarja üldseisu silmas pidades on tähtis jälle hea tulemus teha. Argentina ralli võiduga suutsime vahet natuke vähendada, loodame sama ka Portugalis teha."

Mullu võitis Portugalis hiljem taas maailmameisteriks kroonitud Sebastien Ogier (Ford), kes edestas 15,6 sekundiga Neuville'i. Kolmandana mahtus minutilise kaotuse juures pjedestaalile Dani Sordo (Hyundai).

Ott Tänak sai kolm katsevõitu ning juhtis rallit reede pärastlõunal ja laupäeva hommikul, kuid sõitis siis vastu liivavalli, lõhkus verdustuse ning pidi leppima neljanda kohaga. Lohutuseks võitis M-Spordi piloot pühapäeval punktikatse.

Toyota võistkonna jaoks ei toonud Portugali ralli siis midagi head kaasa. Parimana oli Juho Hänninen seitsmes, reede hommikul ka liidrikohta hoidnud, aga hiljem üle katuse käinud Jari-Matti Latvala lõpetas üheksanda ja Esapekka Lappi kümnenda kohaga.

Ralli ajakava:

Neljapäev:

Testikatse Paredes 4,60 km 9.30 LATVALA
SS1 Lousada 3,36 km 21.03 TÄNAK

Reede:

SS2 Viana do Castelo 1 26,73 km 11.15 PADDON
SS3 Caminha 1 18,11 km 12.12 MEEKE
SS4 Ponte de Lima 1 27,54 km 12.52 SORDO
SS5 Viana do Castelo 2 26,73 km 17.25 MEEKE
SS6 Caminha 2 18,11 km 18.22 NEUVILLE / BREEN
SS7 Ponte de Lima 2 27,54 km 19.02 NEUVILLE
SS8 Porto tänavarada 1 1,95 km 21.03 NEUVILLE
SS9 Porto tänavarada 2 1,95 km 21.28 NEUVILLE

Laupäev:

SS10 Vieira do Minho 1 17,50 km 11.06 LATVALA
SS11 Cabeceiras de Basto 1 22,22 km 11.44 EVANS
SS12 Amarante 1 37,60 km 13.03 NEUVILLE
SS13 Vieira do Minho 2 17,50 km 17.08 EVANS
SS14 Cabeceiras de Basto 2 22,22 km 17.46 LATVALA
SS15 Amarante 2 37,60 km 19.05 OGIER

Pühapäev:

SS16 Montim 1 8,64 km 10.35 LAPPI
SS17 Fafe 1 11,18 km 11.08 OGIER
SS18 Luilhas 11,89 km 11.36 LATVALA
SS19 Montim 2 8,64 km 12.35 SUNINEN
SS20 Fafe 2 (punktikatse) 11,18 km 14.18 LAPPI

Toimetaja: Siim Boikov

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: