Are Eller meenutas, kuidas Niki Lauda aitas eestlased Inglismaale võistlema
Esmaspäeval suri 70-aastasena Austria vormelilegend Niki Lauda. Vikerraadio palvel meenutas kolmekordset maailmameistrit spordiajakirjanik, mootorispordiga hästi kursis olev Are Eller, kel oli Laudaga ka isiklik kontakt.
"Niki Lauda ja vormel-1 – need on omavahel lahutamatud asjad. Selle suure austerlase kohta ju öeldaksegi, et kui ütled vormel-1, siis mõtled Niki Lauda ja kui ütled Niki Lauda, siis mõtled vormel-1," rääkis Eller Vikerraadiole. "Loomulikult oli ta just selle põlvkonna mees, millega mina üles kasvasin ja seetõttu on temast hoopis teistsugused muljed kui praegu nooremate võidusõitjate hulgast. Kindlasti oli ta inimesena äärmiselt sitke, väga järjekindel ja äärmiselt sõnapidaja mees. Tema sõnal oli kaalu nii kõikide tiimide pealike kui ka sõitjate hulgas. See on ülimalt tähtis. Nende kahe maailma kokkuviimine teinekord niisama lihtne ei olegi, aga Niki Lauda tuli sellega väga hästi toime."
"Mis oli väga tähtis, oli see, et ta oli äärmiselt lojaalne just sellele meeskonnale, kelle jaoks ta mingil hetkel tööd tegi või kelle piloot ta oli," lisas Eller. "Ta oli väga hinnatud just võidusõitjate hulgas sellepärast, et ta võitles väga palju sõitjate ohutuse nimel. Olles ju ise läbi teinud traagilise õnnetuse 1976. aastal Nürburgringil, siis tema mõistis seda loomulikult kõige paremini."
Eller rääkis, et tal oli ka endal Laudaga meeldiv kokkupuude. "1990. aastate alguses alustas vormeli Opel-Lotus sarjas Briti meeskonnas sõitmist Rain Pilve ja olime temaga mitme hooaja jooksul käimas läbi kõiki ringradu. Ühel aastal oli vormel Opel Lotus uue sarjana vormel-1 klassi etappide, nagu öeldakse, soojendusbänd – päeva esimesel poolel sõitsid Opel Lotused ja siis põhisõit, vormel-1 klassi Grand Prix," meenutas Eller. "Meeskonnad olid seal ära jagatud ja paljudel uutel ringradadel sattus mingi juhuse kombel nii, et kui Ferrari meeskond oli omale boksi saanud, siis enne seda võis seda kasutada Briti meeskond, kus sõitis Rain Pilve. Ja Niki Lauda oli siis teinud comeback'i, kui ta 1993. aastal oli palgatud Ferrari nõuandjaks. Ja nii puutusime Ferrari meestega tihedamalt kokku."
"Mäletan, et olime etapil Zeltwegis Austrias ja pärast võistluse lõppu oli parajalt nuputamist, kuidas Zeltwegist pääseda erinevate liinilendudega Inglismaale, kus järgmisel nädalavahetusel oli vaja sõita Silverstone'i etapp. See logistiline ülesanne oli teinekord päris trikikas. Siis päästis just hea kontakt Niki Laudaga," jätkas Eller. "Ka temal oli vaja viia oma külalisi Inglismaale ja tema lennufirma Niki Air oli siis kuldsel ajastul, sellel läks väga hästi. Kuulsime, et tal on plaanis oma VIP-külalisi Inglismaale lennutada ja siis saigi tema käest küsitud, kas saaksime ka kaks-kolm kohta. Ja nii see saigi teoks."
"Suure austerlase vastutulek väikestele eestlastele, mis oli meile tohutuks abiks," lisas Eller. "Naeratuse saatel olime ühel hetkel Niki Lauda väga luksuslikus väikelennukis ja lendasime sellega nagu kuninga kassid Inglismaale. Jõudsime toreda ajavaruga kohale, see oli meile sel hetkel väga tähtis, et järgmiseks etapiks autosid trimmi saada. Väga inimlik näide nii suurelt mehelt nagu Niki Laudalt."
Toimetaja: Maarja Värv