Kas Yates suudab Vuelta võita või kordub Giro tragöödia?
Selle aasta viimane suurtuur Vuelta a Espaňa lõpeb pühapäeval Madridis, ja üldarvestuses võib veel kõike juhtuda. Tõelise deja vu tunde tekitab Mitchelton Scotti rattur Simon Yates, kes sarnaselt Vueltale läks ka kevadisel Giro d'Italial viimasele nädalale vastu roosas liidrisärgis.
Movistaril on käes kaks kõige tugevamat kaarti, aga näib, et meeskond ei oska nendega hästi mängida. Pärast 16. etappi hoidis Alejandro Valverde 33-sekundilise kaotusega teist ja Nairo Quintana neljandat kohta (+1.15). Teisipäevane temposõit üldarvestuses suuri muutusi endaga kaasa ei toonud, kui välja arvata, et esimese kolme hulka murdis end hollandlane Steven Kruijswijk (Team LottoNL-Jumbo), kes jääb Yatesist maha 52 sekundiga.
Vuelta ei ole sellel aastal suurt vaatemängu pakkunud, aga suure tõenäosusega võivad huvitavad asjad juhtuma hakata just viimasel nädalal. Suurim küsimus on, kas Yates suudab seekord liidrisärki lõpuni hoida? Mäletatavasti kaotas ta Itaalia velotuuri viimasel kahel mägietapil võitjale rohkem kui 40 minutit ja langes sellega üldarvestuses 22. kohale. Vueltal on jäänud veel kolm mägietappi, millest põnevaim ootab ees laupäeval, kui ratturid lõpetavad Coll de la Gallina otsas.
Yates ja tema meeskond usuvad, et välk ei löö samasse kohta kaks korda ning õnnetu Giro saatus jääb Vueltal kogemata, loodetavasti. "See on kindel, et Simon on praegu hoopis teises olukorras kui Itaalia velotuuril," ütles Mitchelton-Scotti spordidirektor Matt White enesekindlalt portaalile Cyclingnews. "Me olime Girol viimaseks nädalaks hoidnud liidrisärki enda seljas üle nädala, võitnud neli etappi ja meil oli teistsugune taktika, kuna Tom Dumoulin ja Chris Froome olid tugevamad rivaalid, keda lüüa. Nad sõidavad Simonist temposõitu paremini ja seepärast pidime me koguma teistelt etappidelt võimalikult palju sekundeid enda kasuks." White'i sõnul on Vueltal konkurentideks teistsuguste omadustega ratturid, mis võimaldab ellu viia teistsugust strateegiat. "Simon on siin rohkem energiat säästnud võrreldes Giroga. Seepärast oleme võrreldes Itaaliaga teistsuguses olukorras," ütles White.
Yatesi kõrval on suur küsimus, kelle peale Movistar viimasel nädalal mängida otsustab. Quintana on end tõestanud võrratu ronijana, aga Valverde asub kokkuvõttes paremal positsioonil ja suurendas kolumblasega temposõidus vahet veelgi, kuigi kevadistel võidusõitudel võrratut hoogu näidanud 38-aastane Valverde sõitis temposõitu aeglasemalt kui temalt oodati. Esmaspäevasel puhkepäeval spekuleeriti isegi, et ta võib Yatesiga 26 sekundit tagasi sõita ja punase liidrisärgi omale saada, aga reaalsus oli hoopis see, et ta kaotas inglasele seitse sekundit juurde.
Valverde kehv esinemine temposõidus ei valmistanud meeskonnale pettumust, aga kindlasti jättis tiimisisesed kaardid lahtisemaks. Oleks Valverde endale punase särgi saanud, siis oleks ta ilmselgelt tõusnud Movistari esiratturiks. Nüüd aga tuleb mägietappidele vastu minnes mõelda, kuidas alistada Simon Yates. "Kui mina oleksin Movistari spordidirektor, siis ma jätaksin kõik kaardid lahtiseks," ütles Alberto Contador Hispaania televisioonile. Movistar on olnud sarnases olukorras varemgi, kus meeskonna liidriks kandideerib korraga kaks ratturit. Näiteks 2015. aasta Tour de France'il lõpetasid ratturid lõpuks pjedestaali madalamatel astmetel, samal ajal kui Chris Froome sai endale kogu võitja au. Movistari suutmatust otsustada, kes on nende üks ja ainukene liider, on palju kritiseeritud. Sel aastal on neil veel võimalus Vuelta võita, aga kas nad julgevad selleks vastu võtta otsuseid ja riske või mängivad partii pigem turvaliselt lõpuni?
Tänavune Vuelta tundus olevat peamiselt nelja mehe võistlus (Yates, Valverde, Quintana ja Lopez), aga ära on unustatud kaks musta hobust, kes just viimaseks nädalaks on tõusnud esimeste kannule. Nendeks on temposõiduga kolmandaks tõusnud Kruijswjik ja viiendale kohale kerkinud Quick-Step Floorsi rattur Enric Mas. 23-aastast Masi on küll raske ette kujutada Madridis pjedestaalil seismas, ent Kruijswijk on paljude arvates selleks võimeline. Hollandlane on varemgi suurtuure hästi sõitnud. 2011. aastal lõpetas ta Giro d'Italial kaheksanda kohaga ja neli aastat hiljem seitsmendana. 2016. aastal oli ta lähedal Giro võitmisele, aga katastroofiline kukkumine Colle dell'Agnellol langetas ta neljandaks.
Viimasel paaril aastal on Kruijswijk demonstreerinud korduvalt erakordset tugevust just suurtuuri viimastel nädalatel. Möödunud aastal tõusis ta pärast tugevat sõitu Anglirul kokkuvõttes üheksandale kohale ja tänavusel Tour de France'il kerkis viimasel nädalal koguni kõrgele viiendale positsioonile. Touril näitasid LottoNL-Jumbo ratturid üles agressiivsust, mida võib oodata Vueltalgi. Teisipäevases temposõidus lõpetas kuus hollandlase võistkonnakaaslast viimase 15 hulgas, mis võib anda tormihoiatuse, et jõudu säästeti just mägietappideks.
Aga mis on veel ees ootamas?
Kolmapäeval sõidavad ratturid 157-kilomeetrise etapi Baskimaa teedel, kus neil tuleb ületada viis kategooriaga tõusu. Lõputõusul Balcon de Bizkaia on oodata palju järsemaid kohti, mis võivad favoriitide gruppi lõhkuda.
Neljapäeval sõidavad ratturid siledamatel teedel, kus võib üllatada küljetuul. Reedene trass kulgeb mägises Andorra piirkonnas ja viimane 97-kilomeetrine otsustav etapp sisaldab endas kuute suuremat tõusu. Pühapäeval lõpetatakse velotuur Madridis.
White'i sõnul on viimastel etappidel oodata kõike. "Kui Quintana ja Lopez tahavad varakult rünnata, siis selleks sobib neile ainult laupäevane etapp," ütles White. "Kolmapäeval jõuavad favoriidid ilmselt lõputõusuni kõik koos. Reedel on ees ainult üks pikk tõus, kus parimate vahel võib otsustavaid rünnakuid toimuda just viimasel 17 kilomeetril. Laupäev on ilmselt see päev, kus otsustatakse võitja."
Valverde sõnul võib eesolev nädal tuua kõike, mis ongi suurtuuride võlu. "Giro on Giro, Tour on Tour ja Vuelta on Vuelta, siin võib kõike juhtuda," ei reetnud hispaanlane Movistari plaane.
Toimetaja: Liisi Rist