Kangert ja Astana stardivad Girol võidulootustega, Dumoulin kaitseb tiitlit ({{commentsTotal}})

Tom Dumoulin võitis möödunud aastal Itaalia suurtuuri
Tom Dumoulin võitis möödunud aastal Itaalia suurtuuri Autor/allikas: ANP/Scanpix

Vähem kui nädal on jäänud 101. korda peetava Itaalia suurtuurini Giro d'Italia. Neljandal mail antakse võidusõidule esmakordselt start väljaspool Euroopat, Iisraeli pealinnast Jeruusalemmast ning kolm nädalat hiljem, 27. mail, sõidetakse velotuuri viimane etapp Itaalia pealinnas Roomas.

Kolme nädala jooksul sõidavad ratturid 3562,9 kilomeetrit, mis teeb keskmiseks ööpäevaseks distantsiks 169,7 kilomeetrit. Velotuuril on kavas kaks temposõitu, seitse sprinterile mõeldud etappi, kuus mõõdukalt rasket ja kuus väga rasket mägietappi.

22 meeskonna seas asub võistlustulle Astana koosseisus ka üks eestlane, Tanel Kangert, kes möödunud aastal kukkus Giro 15. etapi lõpufaasis ning oli sunnitud üldarvestuse seitsmendalt kohalt võistluse katkestama. Joonele asub samuti Mihkel Räime koduklubi Israel Cycling Academy, ent paar kuud tagasi vigastada saanud ja seejärel võistluspausi pidanud Räim jääb tänavu suurtuurilt siiski kõrvale.

Roosat liidrisärki asub kaitsma mullune võitja Tom Dumoulin. Viimaste aastate jooksul on suurtuuri võitnud mitmed mainekad nimed: Vincenzo Nibali, tippspordist loobunud Alberto Contador, Nairo Quintana, Ryder Hesjedal ja traagiliselt hukkunud Kangerti endine meeskonnakaaslane Michele Scarponi. Giro d'Italia liidrisärk on roosat värvi tänu kohalikule ajalehele Gazzetta dello Sport, kes tegi 101 aastat tagasi ettepaneku suurtuuri korraldama hakata. Ajakiri ilmub roosat värvi paberil. Samal põhjusel on Tour de France'i liidrisärk kollast värvi, sest prantsuse ajaleht L'Auto ilmus toona kollasel paberkandjal.

Lisaks Domoulinile ihkavad tänavu Giro d'Italia üldvõitu Team Sky esirattur Chris Froome, kes paralleelselt peab tegelema enda ümber lahvatanud dopinguskandaali lahendamisega. Lisaks tasub silm peal hoida Thibaut Pinot'l (Groupama-FDJ), kes on Itaalia teedel näidanud stabiilselt head minekut. Möödunud aastal lõpetas ta tuuri kõrgel neljandal positsioonil ning tänavu võitis ta Giro eel peetud Alpide velotuuri. Veel tasub jälgida Itaalia meistrit Fabio Arut (UAE Team Emirates), kes kolmeaastase vaheaja järel Girole naaseb, Astana liidrit Miguel Angel Lopezi, kes on tegemas Itaalia suurtuuri debüüti, Simon Yatesi ja ka Esteban Chavesi (Mitchelton-Scott). Alahinnata ei tasuks ka Domenico Pozzovivot (Bahrain-Merida), Michael Woodsi (EF Education First-Drapac), Georg Bennetti (LottoNL-Jumbo), Sam Oomenit (Sunweb), Louis Meintjesi (Dimension Data), Alexandre Geniez'd (AG2R La mondiale) ja Rohan Dennist (BMC).

Sprinteritest asuvad stardijoonele trekiomniumi olümpiavõitja Elia Viviani, Fernando Gaviria (Quick-Step Floors), Sacha Modolo (EC-Drapac), Sam Bennett (Bora-Hansgrohe), Jakub Mareczko (Wilier Triestina), Diego Ulissi (UAE Team Emirates) ja Alexey Lutsenko (Astana).

Giro d'Italia on titulleeritud maailma kõige raskemaks suurtuuriks, mis pakub aastast-aastasse põnevust tänu oma vahelduvale maastikule ja ilmastikutingimustele.

Etappidest: 4. mail peetav esimene etapp Jeruusalemma kesklinnas on 9,7 kilomeetrit pikk ja nõuab lisaks kiirusele ka häid tehnilisi oskuseid. Liidrisärgi kandidaadid on kindlasti tugeva temposõitjana tuntud tiitlikaitsja Dumoulin, varasemalt eraldistardiga sõidus maailmameistriks kroonitud Tony Martin (Katjuša-Alpecin) ja austraallane Dennis (BMC Racing Team). Järgmisel kahel etapil, mis Iisraeli pinnal peetakse, antakse võimalus särada sprinteritel.

Seejärel suundub velotuur Sitsiiliasse. Kuues etapp võib esmakordselt tuua suuri muutusi üldarvestuses, sest just siis on kavas esimene tõsisem mägietapp, mis lõpeb Etna vulkaanimäe otsas. Giro teine nädal pakub võistlejatele väljakutseid, sest päev-päevalt kuhjuv väsimus võib lõpuks rolli mängima hakata. Tuuri 12. etapil jõutakse kuulsale Imola ringrajale, kus 2015. aastal pälvis vihmasajus soolovõidu Ilnur Zakarin.

Traditsioonide hoidmiseks ootab Giro kolmandal nädalal ees kaks ülirasket mägede etappi. Üheks suurimaks maasikaks on tõus Zoncolan, mis on 10,1 kilomeetrit pikk ja keskmise tõusuprotsendiga 11,9. Samuti ei puudu tänavu tuurilt Passo Tre Croci, Passo di Sant' Antonio ja Costalissoio. Viimasel nädalal ootab võistlejaid ees ka 34,2 kilomeetri pikkune temposõit, mis peaks teoorias mängima vähem rolli, kui möödunud aastane eraldistardist sõit. Tuuri 17. etapp viib ratturid mäe otsa, kus on Giro d'Italia varasemalt lõppenud vaid kahel korral. Prato Nevoso otsas on käed taeva poole saanud tõsta 1996. aastal Pavel Tonkov ja 2000. aastal Stefano Garzelli. Tuuri raskeim etapp sõidetakse 19. päeval Bardonecchia teedel. 184 kilomeetri jooksul sõidetakse üle nelja mäetipu: Colle del Lys, kruusateega vürtsitatud Colle delle Finestre, Sestriere ja Jaffereau. Colle delle Finestre on ka kõrgeim punkt, kuhu tuuri jooksul jõutakse. See asub 2178 meetri kõrgusel merepinnast. Ja enne kui jõutakse viimasele etapile Rooma, kus ennast saavad näidata taaskord sprinterid, sõidavad ratturid veel 214 kilomeetrit põhja-Itaalia teedel.

Toimetaja: Liisi Rist



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: