Leedu ringrajasõitja: tõenäoliselt ei stardi F1-s kunagi ükski Baltikumist pärit võidusõitja ({{commentsTotal}})

Dainius Matijosaitis
Dainius Matijosaitis Autor/allikas: Erakogu

Paar nädalat enne Hankook Baltic 1000 km kestvussõitu andis võistluse korraldajatele eksklusiivintervjuu ja rääkis eelseisvast võistlusest ja oma tulevikuplaanidest Leedu üks paremaid ringrajasõitjaid Dainius Matijosaitis.

Matijosaitise karjäär pole kulgenud tavapärast teed pidi. Leedukas alustas sõitmist hoopis quadraceril ning liikus sealt edasi mootorratta peale, mille järel proovis kätt rallisõitjana, enne kui leidis oma kutsumuse ringrajasõidus.

Mees, kes on väljaspool ringrada edukas ka ärimaailmas ning ei pelga langevarjuhüpet, oli üks esimesi, kes end registreeris tänavusele Hankook Baltic 1000 km võistlusele, mis sõidetakse 16.-18. juunini Pärnus auto24ringil. Juba registreerunud meeskonnad toovad rajale sellised võistlusmasinad nagu Mercedes-Benz SLS AMG GT3, Lexus IS-F ja BMW M3.

Kaunase linnapea poja CV-lt leiab 2015. aasta Euroopa LeMansi sarja kolmanda koha ning mõned Baltikumi ja Leedu meistritiitlid.

Dainius, mis meeskonnas ja mis masinaga sa Hankook Baltic 1000 km võistlusel osaled?

Kui kuulsime, et selline võistlus nagu Hankook Baltic 1000 km korraldatakse, registreerisime end kohe, näitamaks meie huvi ja toetamaks korraldajaid ka tulevikus selliseid häid ideid ellu viima.

Meeskond, kelle ridades ma stardin, on BRUM BRUM Sport, kuid masina ja sõitjad, kes koos minuga stardivad, jätan esialgu saladuseks. Avaldame selle info võistluse nädalal.

Varasemalt nägime tihti su perekonnanime rallimasina klaasil, kuid nüüd ainult ringrajal. Miks?

Kui sa tahad saada heaks tantsijaks, siis ei saa samal ajal teha balletti ja iluuisutamist. Sa pead valima ühe distsipliini ja sellel end täiustama.

Ralli on ala, mis pakub küll lõbu ja ootamatuid situatsioone, kuid samas võivad need samad emotsioonid saada ka negatiivse pöörde. Sellel, et ma otsustasin ralli asemel ringraja kasuks, on kolm põhjust: rallis toimuvad tihtilugu avariid, mida pole võimalik vältida, see on palju ohtlikum ning võtab palju aega.

Kui sul oleks võimalik ajas tagasi minna 10 aastat, siis kas sa muudaks oma karjääris midagi?

Ma arvan, et paljud sõitjad otsustaksid teisiti, kui nad seda teinud on. Olen iseõppinud võidusõitja ja alustasin alles 22-aastaselt. Ma tegin siis ja teen siiani vigu. Kuigi osad neist tunduvad isegi naljakad, siis oluline on tehtud vigadest õppida. Kui oleks keegi, kes öelnuks mu karjääri alguses, et kuidas midagi teha, siis oleks kindlasti olnud palju kergem. Tõde on aga see, et olen pidanud astuma paljude rehade otsa ning saanud palju petta, seega mu „mootorispordi õpingud” on olnud küllaltki rasked. Olen korduvalt mõelnud, et lõpetan karjääri.

On sul aimu, mida teed 10 aasta pärast? Äkki Dakar ralli või hoopis Le Mansi 24 tunni sõit?

Dakar on mu elu suurim unistus. Kuna ma olen mitu aastat sõitnud quadiga, siis ma olen palju unistanud Dakaril osalemisest, kuid nüüd mõistan, et ma pole selleks piisavalt ettevalmistunud.

See pole saladus, et Dakar on endiselt mu unistus, kuid nüüd ma soovin seal osaleda autoga, mitte quadil või mootorrattal. Kui aga reaalselt mõtlen, siis ma pole veel selleks väljakutseks valmis. Seega on hetkel mu esimene siht hoopis Le Mansi 24 tunni sõit. Sain eelmisel aastal palju kogemusi, kuid sellegipoolest saan öelda, et selles sarjas ei saa mul kindlasti lihtne olema.

Kas sa treenid end võistlusteks psühholoogiliselt?

Ma arvan, et igal spordialal on oluline olla ka psühholoogiliselt heas vormis. Aju kontrollib me kehasid ja kahjuks ei õnnestu meil iga kord end mitte kokku jooksutada. Stress on mootorispordi lahutamatu osa ning seega peab sellega suutma toime tulla. Kui sa suudad stressiga toime tulla, siis on garanteeritud ka parem tulemus. Ma ei saa öelda, et pööran erilist tähelepanu sellistele treeningutele. Mu mootorispordi kogemused ja vead on mind vahel harva endast välja viinud, nagu ka mu igapäeva töö, kus vigadel on veelgi suurem hind. Õnneks pole keegi mind kunagi kiivrit loopimas näinud, seega ma usun, et suudan end talitseda.

Oletame, et mõni 12-aastane laps, kellest oleks sirgumas potentsiaalne võidusõitja, tuleb ja küsib sinult, kas ta peaks õppima rohkem majandust või veel rohkem aega veetma kardirajal, siis milline oleks su soovitus?

Kindlasti soovitaks majandust õppida. Mitte selleks, et temast saaks hea ärimees vaid selleks, et kui tal on head majandus ning turundus teadmised, siis saab temast ka palju parem sportlane.

Võib-olla ma kurvastan kedagi, kuid olen arvamusel, et sõitmine pole võidusõidus peamiseid tegureid. Kahjuks on aga siiani väga palju sõitjaid, kes seda arvavad.

Mis sa arvad, kas mõnest Läti, Eesti või Leedu võidusõitjast saab kunagi F1 sõitja?

Ei. Ma ei taha olla see paha mees, kes ütleb noortele, et nad on kehvad ja nad ei suuda midagi, kuid me peame olema realistid. Kõik, kes on kursis majandusega ning tunnevad võidusõidumaailma, nõustuksid minuga. Leedu, Läti ja Eesti on suurte globaalsete ettevõtete jaoks liiga väike turg. F1 hooaeg maksab hinnanguliselt 10-15 miljonit eurot ning lisaks sellele tuleb olla suurepärane sõitja. Baltikumis ei ole sellist ettevõtet, kes suudaks pakkuda sellisel määral toetust, et saada F1 meeskonda. Vaadake F1 masinaid ja seal peal olevaid logosid – kõik on ju suured rahvusvahelised kompaniid. Lisaks sellele, et nende turundus on meie omast kordades suurem, on neil ka palju suurem potentsiaalne hulk F1 sõitjaid.

Miks on sinu arvates Baltikumi mootorispordi populaarsus nii erinev?

Eestlastel oli Markko Märtin ja on nüüd Ott Tänak, kes on maailma üks parimaid rallisõitjaid. Seega on loogiliselt ralli nr.1 mootorispordi ala Eestis.

Lätlastel on Reiniss Nitišs ja Janis Baumanis, kes on väga edukad rallikrossisõitjad. Rallikross on ala, mis on hetkel kõige kiiremini kasvav mootorispordi ala maailmas ning Lätis toimub sügisel selle sarja MM-etapp. Seega lätlaste nr.1 mootorispordi ala on rallikross.

Pole ühtegi teist persooni, kes oleks nii suurelt mõjutanud Dakari populaarsust Leedus kui Benediktas Vanagas. Ta pole mitte ainult kiire sõitja, vaid ka suurepärane marketingi asjatundja ja müügimees. Hoolimata sellest, et ta võimalused on tänu meie väikesele turule piiratud, on ta teistele tõestanud, et kõik on võimalik kui piisavalt tahta ja uskuda.

Mis sa arvad, mis on peamised tegurid, et mootorispordivõistlus oleks populaarne ja edukas?

Kindlasti on nendeks teguriteks hea korraldusmeeskond, tuntud sõitjad ja huvitavad võistlusmasinad. See on see, mis toob võidusõidu fännid rajaäärde.

Küsitles Rauno Paltser.

Toimetaja: Maarja Värv



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: